کارشناس بورس در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد؛

انتقال سود فروش خودرو از جیب دلالان به خریداران و سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مزایای عرضه خودرو در بورس کالا ذی نفع شدن سهامداران خودرویی است.
کد خبر : ۱۴۶۱۶۲

فردین آقا بزرگی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا؛ بیان کرد: قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه در دفاتر شرکت‌ها ثبت نمی‌شود، در عوض قیمت‌ها در بورس کالا شفاف است، بنابراین شفافیت در قیمت یکی از مزایای عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به حالت قرعه کشی و فروش در مجاری غیر رسمی است.

 

وی در رابطه با مکانیزم عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: مکانیزم بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفته که به دنبال آن کشف قیمت اتفاق می‌اُفتد. از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده، اما متاسفانه به دلیل اختلاف سلیقه و منافع موجود، شرکت‌های سازنده یا مونتاژکننده، این محصول را به عنوان یک شرکت پیمان کاری به فروشنده نهایی می‌رساندند که از این طریق بخشی از قیمت خودرو عاید افراد خاص و دلال می‌شود.

 

 

زیان انباشته ۶۵ هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی 

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این امر که برای اولین بار ایران، خودرو را در بورس کالا عرضه کرده است، گفت: اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا تجربه بین الملل ندارد و همچنین برای آن مطالعات تطبیقی نیز وجود ندارد، اما برای شرایط فعلی صنعت خودروی کشور ما مناسب است، چون این صنعت هم اکنون ۶۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد و گفتنی است که تفاوت نرخ فروش کارخانه و بازار فقط در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

آقا بزرگی با بیان این امر که از دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا ذی نفع شدن سهامداران خودرویی است گفت: در حقیقت با کشف قیمتی که در بورس کالا صورت می‌گیرد، سهامداران خودرویی، خودروساز‌ها و مصرف کننده نیز منتفع خواهد شد. چون مصرف کنندگان می‌توانند خودرو را زیر قیمت بازار خریداری کنند.

 

وی افزود: در شرایط کنونی مکانیزمی تحت عنوان قرعه کشی و فروش خارج از مجاری رسمی برای فروش خودرو وجود دارد که عواید آن حاصل شرکت خودروساز شود، اما بهترین ابزار در شرایط کنونی استفاده ازپلتفرمی مانند بورس کالا است، همچنین بزرگ‌ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا این است که دولت سهم مالیات خود را دریافت می‌کند و قیمت شفاف است، در طی این مراحل نیز امکان استفاده از فرآیندی که به پولشویی تشابه داشته باشد از بین خواهد رفت.

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این امر که به هر حال سنگ اندازی و مخالفت کردن با طرح عرضه خودرو در بورس کالا بر خلاف منافع سهامداران و ذی نفعان واقعی اقتصادی است گفت:  دولت باید از اجرای این طرح حمایت واقعی داشته باشد همچنین مسئولین باید از پراکنده گویی‌هایی که ممکن است به این طرح صدمه وارد کند دوری کنند مانند صحبت شورای رقابت که باعث ریزش بازار شد.

ارسال‌ نظر
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
۰
درصورتیکه قیمت واقعی و مناسب و نزدیک به قیمت کارخانه باشد،خوبه ولی فروش قیمت خودرو که مادربورس می بینیم
بیشتربه قیمت بازار هستش،پس اصلا به نفع مصرف کننده که
مردم هستند،نمی باشد
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها