کارشناس بازار سرمایه؛

بورس می‌تواند یکه‌تاز همه بازارها شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه می‌تواند جایگاه خود را پیدا کند و به جایگاهی بازگردد که یکه تاز تمامی بازار‌ها باشد.
کد خبر : ۱۴۶۲۹۴

به گزارش ایبِنا،  بورس در هفته دوم بهمن روندی کاملا متفاوت نسبت به هفته‌های گذشته گرفت.

 

در روز‌های ابتدایی هفته‌ای که گذشت سرمایه در ادامه روند منفی هفته پیش از آن، با لباسی قرمز به استقبال سهامداران آمد و هرچه به سمت آخر هفته حرکت کردیم، این رنگ جای خود را به سبزپوشی سهام مختلف داد.

 

هنوز شوک ناشی از نامه شورای رقابت در خصوص ممنوعیت عرضه خودرو‌های تولید داخل در بورس خالی نشده و سهام خودرویی روند مشخصی به خود نگرفته اند. افت و خیز این سهم‌ها در بازار منجر به ایجاد رکود و کاهش ارزش معاملات خرد شده است.

 

البته در هفته گذشته خروج پول از سهام پالایشگاهی به دلیل نرخ نیمایی ارز و زمزمه‌های افزایش نرخ خوراک نیز مزید بر علت شده تا بورس نتواند روندی منطقی را به خود بگیرد.

 

با تصمیم بانک مرکزی از روز سه شنبه ۱۱ بهمن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی افزایش یافت؛ بر همین اساس، نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه‌ساله ۲۲ و نیم درصد شد. پیش از این و طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۸ درصد بود که البته با توافق ضمنی بانک مرکزی و بانک‌ها در ماه‌های اخیر این نرخ به ۲۰ درصد رسیده بود. رئیس کل بانک مرکزی از همان روز‌های نخست ورود به بانک مرکزی اعلام کرده بود: از ابزار نرخ سود بانکی حتماً استفاده خواهم کرد.

 

 

 بورس می‌تواند یکه‌تاز همه بازار‌ها شود

 

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فارس، درباره این اقدام بانک مرکزی می‌گوید: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی به نوعی بر گروه بانکی اثرگذار است کما اینکه جذابیت این اقدام حداقل به صورت روانی در معاملات هفته جاری در گروه بانکی مشخص بود.

 

وی ادامه داد: از طرفی در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، جذابیت بانک‌ها در این تورم و با افزایش نرخ سود در مقوله جمع‌آوری منابع بالا نخواهد رفت.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تنها بازاری که می‌تواند در شرایط فعلی و حتی با افزایش نرخ سود بانکی از ارزش دارایی‌ها صیانت کند بازار سرمایه است.

 

دانشی با اشاره به بی مهری‌های صورت گرفته نسبت به این بازار، تصریح کرد: با هر رشد بورس، هزاران نقطه مقاومت برای آن ترسیم می‌شود که به معنای واقعی اجحاف در حق بورس تلقی می‌شود.

 

وی افزود: بازار سرمایه می‌تواند جایگاه خود را پیدا و احقاق حق کند و به جایگاهی بازگردد که یکه تاز تمامی بازار‌ها باشد، چرا که تنها بازاری که به اصطلاح معمول از تورم و نرخ دلار جامانده همین بورس است.

 

 افت شاخص کل بورس در هفته دوم بهمن‌

 

شاخص کل بورس در روز شنبه افتی ۱۱ هزار و ۸۷۲ واحدی داشت تا این روند در روز یکشنبه با کاهش ۵۷ هزار و ۸۹۳ واحدی ادامه پیدا کند تا رکورد ریزش بورس در دو سال گذشته شکسته شود. روز دوشنبه نیز بازار سهام با نزول ۲ هزار و ۵۱۱ واحدی همراه شد. اما در روز سه شنبه روند بورس تغییر کرد و شاخص کل به میزان ۱۶ هزار و ۸۷۲ واحد رشد کرد. این مساله در معاملات روز چهارشنبه نیز ادامه داشت تا شاخص کل بورس افزایش ۶۹۳ واحدی را در روز پایانی هفته داشته باشد.

 

شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش ۵۴ هزار و ۷۱۱ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۴۴ واحدی آرام گرفت و بازدهی منفی ۳.۴ درصد را برای سهامداران به ارمغان آورد.

 

 کاهش شاخص کل هموزن بیشتر از شاخص کل بورس

 

شاخض کل هموزن در هفته دوم بهمن ماه کاملا متناسب با شاخص کل حرکت کرد. این شاخص در روز شنبه ۸ هزار و ۹۲۰ واحد افت کرد و در روز یکشنبه و دوشنبه نیز به ترتیب با کاهش ۱۹ هزار و ۵۶۰ واحد و ۵ هزار و ۳ واحد روبرو شد. شاخص کل هموزن بازار سرمایه در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه مطابق با کلیت بازار با رشد همراه شد و به ترتیب با افزایش ۶ هزار و ۴۰۲ واحدی و هزار و ۵۱۷ واحدی توانست بخشی از نزول ابتدای هفته را جبران کند.

 

شاخص کل هموزن در پایان هفته با کاهش ۲۴ هزار و ۹۳۴ واحدی در سطح ۴۸۷ هزار و ۵۵۷ واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص منفی ۴.۸۷ درصد بوده است.

 

 کاهش ارزش کل معاملات بازار سهام

 

در هفته دوم بهمن ماه میانگین ارزش کل معاملات با افت ۳۱ درصدی نسبت به هفته پیش از آن به ۴۳ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان رسید.

 

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به هفته پیش از آن به ۶ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان رسید. بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه که ناشی از ریسک‌های بیرونی وارد شده به بورس است، علت کاهش ارزش معاملات در هفته گذشته بوده است.

 

به نظر بسیاری از کارشناسان تنها راه حل رونق در بازار سرمایه ترمیم اعتماد سهامداران به بازار سهام است.

 

 رشد خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه

 

هفته دوم بهمن ماه را می‌توان هفته خروج سرمایه از بورس نامید. روز شنبه هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان، روز یکشنبه هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان پول از بورس خارج شد که رکورد ۱۷ ماه آن نیز شکسته شد.

 

روز دوشنبه ۶۱۹ میلیارد تومان، روز سه شنبه ۱۱۸ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۲۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 

در مجموع هفته ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به هفته پیش از آن رشدی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

ارسال‌ نظر
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۰
سلام
البته بورس حالا هم یکه تاز آب کردن سرمایه های مردم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
۰
دروغ بسه دیگه
ناشناس
India
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
۰
یکی از سهم ها که رشد اون حتمی هست شستاست
محمدرضامحمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
۰
بشرطاینکه مسولین دلسوز وباسوادوباتجربه خیلی زیاد وجسور بیایند بازار بورس رارونق دهند بااین مسولین فعلی چندین سال است که بورس همیشه منفی وروبه رکودوضرراست
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
۱
یکی از علت گرانی بورس هست
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
۱
همون یک بار که تونست برای هفت پشت مون بس بود خدا از باعث و بانیش نگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
۰
سقوط کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
۰
قبلآ میگفتن قیمت کالاها و دلار آمده پایین بورس هم آمده پایین سقوط کرده
فیلم و پخش زنده
بیشتر