06 اسفند 1401 - 10:05

ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز آغاز می‌شود + جزئیات ثبت‌نام

ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز آغاز می‌شود + جزئیات ثبت‌نام
ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی از ساعت ۱۲ امروز آغاز می‌شود و متقاضیان ثبت‌نام باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی واریز کنند.
کد خبر : ۱۴۷۱۹۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بر اساس اطلاعیه وزارت صمت در رابطه فرآیند فروش خودرو‌های وارداتی، ثبت‌نام برای خودرو‌های وارداتی از ساعت ۱۲ ظهر امروز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب وکالتی و واریز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به این حساب و احزار شرایط عمومی ثبت‌نام به سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

 

شرایط ثبت‌نام

 

حساب وکالتی با ۵۰۰ میلیون تومان موجودی، دارا بودن گواهینامه رانندگی، عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته و تا زمان تحویل خودروی وارداتی از شرکت‌های خودروسازی (بورس کالا، قرعه‌کشی و ...) و نداشتن پلاک انتظامی فعال در زمان ثبت نام و خرید خودرو شرایط مورد نیاز برای شرکت در طرح فروش خودرو‌های وارداتی است.

 

مهلت ثبت‌نام

 

با آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی به نشانی saleauto.ir، متقاضیان از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ تا روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند فرصت ثبت‌نام در این سامانه را خواهند داشت و با توجه به اینکه ثبت‌نام زودتر به معنای در اولویت قرار گرفتن در تخصیص خودرو نیست، متقاضیان ثبت‌نام در این طرح می‌توانند تا پایان هفته به سامانه مراجعه کنند و نیازی به مراجعه و ثبت نام در ساعات اولیه ثبت‌نام نیست.

 

فرآِیند ثبت‌نام چگونه است؟

 

پس از ثبت‌نام متقاضیان و اتمام مهلت یک هفته‌ای ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و ۱۰۰ هزار نفر اول به ترتیب اولویت پذیرفته خواهند شد. پس از انجام قرعه‌کشی دیگر افراد که پذیرفته نشده‌اند، می‌توانند موجودی حساب وکالتی خود را برداشت کنند.

 

با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو، بلافاصله عرضه خودرو‌های وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودرو‌ها شروع می‌شود و هر کدام از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودرو‌ها را با موعد تحویل معین در مراحل مختلف، عرضه می‌کنند.

 

افرادی که پذیرفته خواهند شد پس از انتشار آگهی هر مرحله از عرضه خودرو‌های وارداتی درخواست خود را برای هر کدام از خودرو‌های وارد شده، ثبت کرده و این خودرو‌ها به ترتیب نوبت به متقاضیان اختصاص می‌یابد. در صورتی که خودروی وارد شده مورد پسند افراد نباشد و یا به دلیل نوبت بالاتر خودرویی به افراد اختصاص پیدا نکرده باشد، این افراد می‌توانند در مراحل بعدی عرضه خودرو‌های وارداتی درخواست خود را ثبت کنند و به همان ترتیب اولویت، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

 

نحوه واریز وجه

 

واریز وجه خودرو‌های وارداتی از زمان ثبت نام تا تحویل خودرو سه مرحله دارد. در زمان ثبت‌نام متقاضیان به صورت علی‌الحساب مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود واریز کرده‌اند.

 

این مبلغ تا زمان عرضه خودرو‌های وارداتی و مشخص شدن خودرویی که به متقاضی اختصاص می‌یابد، در حساب وکالتی مسدود خواهد ماند.

 

مرحله دوم واریز وجه پس از مشخص شدن خودرو و عقد قرارداد است. در این مرحله خریدار باید به اندازه تکمیل قیمت خودرو و هزینه‌های ورود خودرو به گمرک وجه پرداخت کند که این میزان بر اساس مدل خودرویی که به افراد اخصاص یافته است، تعیین می‌شود.

 

پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد که این مبلغ نیز در مرحله پایانی و تحویل خودرو از خریدار دریافت می‌شود.

 

نکاتی که باید به آن توجه کنیم

 

در صورتی که واردکننده در زمان مقرر شده خودرو را تحویل ندهد، به ازای هر ماه تاخیر باید به خریدار ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند و اگر این تاخیر بیش از ۳ ماه باشد، خریدار و واردکننده می‌توانند قرارداد را فسخ کرده و واردکننده باید بابت فسخ قرارداد ۵ درصد جریمه دیگر نیز به خریدار بدهد.

 

برداشت از حساب وکالتی و عدم پرداخت به موقع وجه در هر مرحله توسط خریدار، موجب فسخ قرارداد خواهد شد و در صورت فسخ قرارداد و یا انصراف از معامله پس از انعقاد قرارداد نهایی، خریدار مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل ۵ درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.

 

امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد.

 

افرادی که شرط عدم داشتن پلاک انتظامی فعال و دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی از شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا و سامانه‌های خرید این شرکت‌ها را رعایت نکنند، با جریمه ۵ درصدی مواجه می‌شوند.

 

در این طرح امکان هیچ‌گونه انتقال سند تا یکسال پس از زمان خرید، صلح، انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خودرو حتی به صورت وکالتی و همچنین فروش حواله به صورت وکالتی وجود ندارد.

 

برای ورود به سامانه ثبت نام کلیک کنید >>

آدرس اینترنتی سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر