08 اسفند 1401 - 08:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازار ارز پر ریسک است/ سهام حباب ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز پر ریسک است و امکان ریزش این بازار با خبر سیاسی وجود دارد.
کد خبر : ۱۴۷۲۸۸

احمد اشتیاقی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه افزایش قیمت دلار از لحاظ بنیادین با شرایط اقتصاد کلان کشور تطابق ندارد گفت: دلار با حجم نقدینگی رابطه دارد با نظر به این رابطه ارزش ذاتی دلار حدودا ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و دلار بالاتر از این قیمت دارای ریسک‌ است.

 

وی افزود: در روزهای اخیر با افزایش انتظارت تورمی و هجوم پول‌های خرد به این بازار شاهد پرش‌های قیمتی بودیم اما روز گذشته با خبری از ناحیه سیاسی و حضور وزیر خارجه در ژنو شاهد کاهش ۵ هزار تومانی قیمت ارز در این بازار بودیم بنابراین با کوچک‌ترین خبر سیاسی امکان ریزش این بازار وجود دارد و این موضوع برای افرادی که به این بازار هجوم آوردند مخاطره آمیز است.

 

این کارشناس اقتصادی، بازار ارز را پر ریسک دانست و گفت: در شریط کنونی، ارز، طلا و سکه، خودرو به دلیل سفته بازی و مسکن دارای حبابند، اما بورس تنها بازاری است که در عین حفظ سرمایه، از تورم مصون خواهد ماند و ریسک کمتری نسبت به سایر بازار‌ها دارد.

 

وی افزود: بازار سرمایه حباب ندارد و سهام‌ها زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند، بنابراین در شرایط کنونی بهتر است مردم به این بازار از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری ورود کنند.

 

وی در پایان به مزایای ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها صادرات محور از این به بعد ارز خودشان را در مرکز مبادله عرضه می‌کنند طبق بخشنامه قبلی بانک مرکزی شرکت‌ها باید ارز خود را به مبلغ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه می‌کردند حال در این مرکز قیمت کشف شده برای عرضه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است که این افزایش قیمت باعث می‌شود شرکت‌ها با افرایش سودآوری و در نتیجه افزایش قیمت سهام مواجه شوند.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
۰
جناب آقای احمد اشتیاقی اقتصاد دان با سلام تنها راه برای جلوگیری از ارز باید و باید مجلس این قانون وصف کند داشتن ارز در خانه و بازار قاچاق و جرم است همه باید تا فلان تاریخ دلار ها را به بانک بحساب خودشان واریز کنند بعد از آن در تمام مملکت اگر یافت شود قاچاق محسوب ضمن مصادره به اشد مجازات تنبیه خواهدشد دراین موقع تمام دادوستد دلار با دولت است و قیمت دلار را به 50 ریال برسانید تا ارزش و احترام و ارزش پول ایران بالا برود باتشکر
فیلم و پخش زنده
بیشتر