سنگ معدنی گرانبهاتر از طلا در دست روسیه

روسیه شروع به استخراج لیتیوم کرد.
کد خبر : ۱۴۷۳۱۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از خبرگزاری عمون - پس از ۲۵ سال وقفه، روسیه شروع به استخراج سنگ معدن لیتیوم، فلز استراتژیک مورد استفاده در ساخت باتری‌های الکتریکی و قطعات صنایع هسته‌ای و فضایی کرد.

یک شرکت مشترک بین شرکت "نورنیکل" و آژانس انرژی اتمی روسیه "روساتوم" شروع به سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین معدن این سنگ‌ها در روسیه کرد.

قابل ذکر است که روسیه از نظر ذخایر لیتیوم در رتبه دوم جهان قرار دارد و در تولید این فلز پس از ایالات متحده مقام دوم را به خود اختصاص داده است. اما در سال ۱۹۹۷، روسیه پس از کاهش قیمت جهانی این مواد اولیه، عملیات تولید خود را متوقف کرد و واردات آن را از آمریکای لاتین و چین آغاز کرد.

روسیه سال گذشته واردات این ماده از آرژانتین و شیلی را به دلیل تحریم‌های غرب متوقف کرد.

این امر با افزایش بسیار شدید قیمت این ماده همراه بود - قیمت یک تن در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۸۰ هزار دلار رسید.

از سال جاری، سرمایه گذاری مشترک فوق الذکر "Polar Lithium" شروع به سرمایه گذاری در ذخایر عظیم Kolmozirsky در منطقه مورمانسک کرده است.

این مخازن در سال ۱۹۴۷ کشف شد، اما به دلیل عدم تقاضا برای این ماده معدنی، کار بر روی آن‌ها متوقف شد. اکنون این فلز به دلیل رشد ۷۵ درصدی تولید خودرو‌های الکتریکی، تقاضای بالایی دارد. طی دو سال گذشته قیمت آن به شدت افزایش یافته است. تحلیلگران انتظار دارند این روند برای مدت طولانی ادامه یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر