13 اسفند 1401 - 10:33
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

بازگرداندن اعتماد به بورس، تقاضای دلار را کاهش می‌دهد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مردم برای حفظ ارزش دارایی‌ها به جای خرید دلار، سهام‌های دلاری بخرند.
کد خبر : ۱۴۷۴۱۵

یگانه اقبال نیا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در ماه‌های شهریور، مهر و آبان نوسان رشد بازار سرمایه را داشتیم، به این شکل که بازار سرمایه یک رشد اندک را تجربه می‌کرد و نوسان‌گیران یک بازدهی بدست می‌آوردند و سپس شاخص کل بازار سرمایه مجددا نزول می‌کرد. به این نوع روند «نوسان ممتد» می‌گویند.


اقبال نیا بیان داشت: دلیل «نوسان ممتد» شرایط بد اقتصادی و نا اطمینانی به آینده اقتصاد است و در این شرایط تحلیل گران بازار‌های مالی نمی‌توانند پیش بینی از آینده اقتصاد داشته باشند، ناتوانی در پیش بینی آینده اقتصاد موجب شده است شاخص کل بورس برای رشد مقاومت کند.


این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: در یک سال گذشته بازار‌های رقیب بازار سرمایه یعنی بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو رشد شدید قیمتی را تجربه کرده اند، اما بازار سهام با دلار ۳۰ هزار تومانی در حال معامله است، به عبارت دیگر بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها بسیار ارزان است. این موضوع موجب شده است تا طی دو هفته گذشته حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سهام شود و شاخص کل بورس از نیمه‌های کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شروع به رشد کند و در ادامه کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را فتح کند.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: بازار سهام برای این که به رشد خود ادامه دهد به پول‌های خرد حقیقی نیاز دارد، ولی ورود پول‌های خرد به بازار سهام نیاز به اعتماد اهالی بازار سهام به خصوص سهام داران خرد احساس می‌شود.


وی افزود: اگر بازار سرمایه به صورت ملایم و آرام به رشد خود ادامه دهد، رشد بازار ادامه دار خواهد ماند، همچنین بازار سهام برای این که به رشد خود ادامه دهد به ثبات بازار ارز نیاز دارد.


اقبال‌نیا تصریح کرد: به دلیل رشد قیمتی که بازار‌های رقیب بازار سرمایه به خصوص بازار ارز داشته‌اند، توصیه می‌شود که مردم در این بازار‌ها سرمایه‌گذاری نکنند. در روز یک شنبه (۷ اسفند) دیدیم که نرخ دلار در بازار غیر رسمی به کانال بالاتر از ۶۰ هزار تومان صعود کرد، اما در یک ساعت حدود ۴ تا ۵ هزار تومان نرخ دلار ریزش کرد، این موضوع حاکی از این است که بازار ارز محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست، بنابراین مردم به جای این که خود دلار را بخرند، بهتر است تا سهام‌های دلاری را بخرند، زیرا نرخ دلاری سهم‌ها ۳۰ هزار تومان است.


این کارشناس بازار سهام بیان داشت: مردم به دلیل تجربه‌ای که از سال ۹۹ دارند از بازار سهام می‌ترسند، به همین دلیل نقدینگی به سمت بازار سهام به سختی ورود می‌کند و اگر نقدینگی به بازار سهام ورود کند، سهم‌های دلاری به ارزش واقعی خودشان خواهند رسید.


اقبال نیا در پایان تاکید کرد: اگر مسئولان بتوانند اعتماد مردم را به بازار سرمایه بازگردانند، دیگر مردم به صرافی‌ها برای خرید ارز مراجعه نمی‌کنند و در گاوصندوق‌های خود ارز ذخیره نمی‌کنند و جلوی صرافی‌ها شاهد اجتماع و صف مردم نخواهیم بود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر