06 فروردين 1402 - 10:00
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد:

پیش‌بینی بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ / کدام صنایع پیشرو خواهد بود؟

یک کارشناس بازار سهام گفت: شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۲ پتانسیل ورود به کانال سه میلیون واحدی را دارد.
کد خبر : ۱۴۷۵۱۳

سلمان نصیر زاده، تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: وقتی که کشور ما تحت تاثیر تورم قرار دارد، اولین شرکت‌هایی که بیشترین توان رشد را در سال ۱۴۰۲ دارند شرکت‌های دلاری و صاردات محور هستند، مانند شرکت‌های پترو پالایشی، زنجیره فولاد و ... این شرکت‌ها اهرم بسیار خوبی برای جهش سود آوری دارند.


نصیر زاده گفت: این شرکت‌ها با در نظر گرفتن دلار ۴۰ هزار تومانی برای سال ۱۴۰۲، P/E حدود ۴ واحد خواهند داشت و این عدد برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است، بنابراین گروه‌های صادرات محور در سال ۱۴۰۲ پیشرو بازار سهام خواهند شد.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: البته در شرکت‌های داخلی و یا شرکت‌های ریالی صنایعی وجود دارد که بسیار جذاب هستند، مانند صنعت سیمان به خصوص شرکت‌های سیمانی که در محیط جغرافیای رقابتی‌تر فعالیت می‌کنند، مانند محدوده مرکز و جنوب غرب کشور و همچنین شرکت‌های سیمانی که سهم صادراتی بسیار زیادی دارند.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: شرکت‌های کاشی و سرامیک نیز شرکت‌های بسیار خوبی هستند، زیرا این شرکت‌ها هزینه‌های ریالی دارند، اما سهم صادراتی بالایی نیز دارند که موجب می‌شوند این سهم‌ها جذاب شوند.


وی افزود: شرکت‌های پالایشی به دلیل این که موجودی بالایی دارند و نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین می‌شود موجب شده است تا از محل موجودی سود بالایی را کسب کنند.


نصیر زاده تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ شرکت‌های با بیس دارایی محور مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت، شرکت‌های دارایی محور به دلیل این که در سال‌های اخیر ارزش دارایی هایشان افزوده شده است و از نظر سود آوری و مولد بودن عملیات خاصی ندارند، افت‌های قابل توجهی نیز در دو سال اخیر داشته اند و ارزش سهام شان حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد ریزش کرده است، این شرکت‌ها نیز به دلیل تورم و همچنین افزایش قیمت زمین، ساختمان، دارایی و ... مورد توجه قرار خواهد گرفت.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها نیز نزدیک است، این موضوع نیز شرایط بازار سرمایه را بهبود می‌بخشد.


این فعال بازار سهام عنوان کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بازار سرمایه به استقبال انتخابات مجلس می‌رود، این موضوع موجب می‌شود تا بازار سرمایه از نظر تامین مالی و سایر موارد بهبود پیدا کند.


وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۲ بازار سهام پتانسیل ورود به کانال سه میلیون واحدی را دارد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی تصریح کرد: یکی از دست انداز‌هایی که مانع رشد بازار سهام در سال ۱۴۰۲ خواهد شد، قیمت گذاری دستوری و همچنین دست دارزی دولت به جیب شرکت‌های بورسی است که امید می‌رود در سیاست‌ها اصلاحات مثبت درنظر گرفته شود.


سلمان نصیر زاده در پایان تاکید کرد: سال ۱۴۰۲ سالی است که بازار سرمایه از نظر نرخ رشد بازده، بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازار‌ها خواهد داشت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر