جایگزین‌های سوئیفت برای بانک‌های روسی

جایگزین‌های سوئیفت برای بانک‌های روسی
بانک‌های اصلی روسیه تحت تاثیر بخشی از تحریم‌ها از سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت جدا شدند.
کد خبر : ۱۴۷۵۷۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، اتحادیه اروپا گزارش داد بانک‌های روسی که از سوئیفت جدا شده اند، ممکن است از کانال‌های پیام رسان جایگزین برای معامله با همتایان خارجی استفاده کنند. براساس این گزارش، این گزینه‌ها شامل خدمات پیام رسان مالی غیر تخصصی مانند تلفن، فکس یا ایمیل است. طبق این اسناد، بانک‌هایی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارند می‌توانند از این کانال‌ها برای انجام تجارت با موسسات مالی اروپا استفاده کنند، در صورتی که این معاملات نیز مشمول تحریم‌ها نباشند و پرداخت برای واردات و صادرات کالا‌های غیر تحریمی را مشخص کند.

سوئیفت در بلژیک یک سیستم پیام رسان با امنیت بالا است که معاملات مالی را در سراسر جهان امکان پذیر می‌کند. سال گذشته، اتحادیه اروپا، ده بانک اصلی روسیه را از این سیستم به عنوان بخشی از تحریم‌های مربوط به بحران اوکراین جدا کرد. این بانک‌ها، که شامل روسلخوز بانک، اسبربانک، وی تی بی، اتکریت، نوین کم بان، پرومویابانک، روسیا، سوووکوم بانک، وب آر اف و ام کی بی هستند، اساساً نه می‌توانند ارز خارجی دریافت کنند و نه دارایی‌های خارج از کشور را منتقل کنند. ۹ بانک از این ۱۰ بانک مشمول تحریم‌ها هستند که مؤسسات مالی اتحادیه اروپا را از همکاری با آن‌ها ممنوع می‌کند.

اقدامات محدود کننده مشابه اخیراً در تینک آف بانک، رزبانک، آلفا بانک، وی بی آر آر و فار ایست بانک اعمال شده است. در حالی که این بانک‌ها با تصمیم جداگانه‌ای از سوئیفت جدا نشده بودند، ماهیت مسدود کننده تحریم‌ها از کاربرد این سیستم نیز جلوگیری می‌کند. روسیه دارای سیستم پیام رسانی مالی خود، اس پی اف اس است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سوئیفت در بازار داخلی عمل کند. در حالی که پوشش آن هنوز هم بسیار کمتر از سوئیفت است که دارای ۱۱ هزار سازمان مالی در سطح جهان است و گسترش SPF در ماه‌های اخیر سرعت بیشتری کسب کرده است. در ماه فوریه، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که این سیستم اکنون ۴۶۹ شرکت کننده، شامل ۱۱۵ نهاد خارجی از ۱۴ کشور دارد.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر