14 اسفند 1401 - 13:37
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

موج جدید ریزش در بازار ارز/ سقوط دلار به دو کانال پایین‌تر/ دلار تا کجا می‌ریزد؟

موج جدید ریزش در بازار ارز  سقوط دلار به دو کانال پایین‌تر  دلار تا کجا می‌ریزد؟
در موج جدید کاهش قیمت ارز، طی چند ساعت دلار ۲۰۰۰ تومان ریخت و از هم‌اکنون زمزمه دلار ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد شنیده می‌شود.
کد خبر : ۱۴۷۵۸۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ با تحولات صورت گرفته در بازار رسمی ارز طی دو هفته اخیر، بازار غیررسمی متزلزل شده است. نخستین موج ریزش از یکشنبه هفته قبل آغاز شد و نرخ دلار که در کانال‌های معاملات فردایی از ۶۰ هزار تومان هم عبور کرده بود، بازگشت و چند روزی در حوالی ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد.

دلالان و کانال‌های تلگرامی و رسانه‌های خارجی در روزهای ابتدایی اسفندماه تلاش کردند تا با عددسازی، جوسازی و ایجاد انتظارات منفی قیمت ارز در بازار غیررسمی را افزایش دهند. برهمین اساس نرخ دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی افزایش یافت اما با اقدامات بانک مرکزی و راه‌اندازی مرکز مبادله ایران با ریزش شدید در روزهای اخیر، به قیمت‌های جدیدی رسید.

از صبح امروز نرخ دلار در اتاق معاملات فردایی با دو کانال ریزش، هم اکنون در حوالی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی دلالان قیمت‌گذاری می‌شود. فضای بازار آزاد بسیار متزلزل است به‌طوری خبر می‌رسد نرخ اعلامی دلالان در سلیمانیه به مرز ۵۰ هزار تومان هم رسیده است.

 


عقب‌نشینی خریداران


همچنین مشاهدات میدانی از بازار سبزه میدان و فردوسی تهران حاکی از آن است که با عقب نشستن متقاضیان خرید دلار، برخی از فروشندگان حاضرند دلار را با قیمت ۴۹ هزار تومان هم بفروشند، اما صف فروش به‌شدت قوی است و اکنون در بازار همه فروشنده هستند.

به‌موازات بازار ارز، معاملات طلا در بورس هم به‌عنوان بازاری کاملاً متأثر از دلار، سراسر قرمز است. قیمت واحدهای صندوق‌های بورسی مبتنی بر طلا در حال حاضر با حدود منفی ۴ تا ۵ درصد کاهش قیمت در حال معامله هستند. انواع سکه‌های طلای بورسی هم به همین ترتیب وارد کانال ۲۸ میلیون تومان شده است.

 


جذابیت بازار مبادله


البته همین نرخ‌ها هم در حالی مطرح می‌شود که مردم و فعالان اقتصادی می‌توانند ارز موردنیاز را چه در قالب حواله و چه اسکناس، با نرخ‌های بسیار پایین‌تر از بازار مبادله ایران تهیه کنند. در لحظه تنظیم این گزارش، اسکناس دلار با نرخ ۴۳۵۷۹ تومان در حال مبادله است. هر اسکناس یورو هم در بازار مبادله ایران ۴۶۳۵۹ تومان و درهم نیز ۱۱۸۶۶ تومان قیمت خورده است.


به نظر می‌رسد با رونق بازار مبادله ایران روند ریزشی قیمت‌ها باز هم ادامه یابد؛ چرا که از یک سو صادرکنندگان با نرخ‌های جذاب و نزدیک به واقعیت بازار مبادله مشتاق به عرضه ارزهای خود هستند و از سوی دیگر مردم می‌توانند خریدی مطمئن و با نرخی بسیار معقول‌تر از بازار آزاد را در بازار مبادله تجربه کنند؛ بنابراین در قیمت‌های بالای ۵۰ هزار تومان کسی در بازار آزاد خریدار نیست.

 


احتمال ریزش دلار تا ۴۵ هزار تومان


به اعتقاد فعالان بازار، با عمیق‌تر شدن بیشتر عرضه‌ها و معاملات بازار مبادله ایران و سایر اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار غیررسمی به‌زودی وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده و احتمال حتی رسیدن به نرخ ۴۵ هزار تومان تا پایان سال بسیار زیاد است.

مدیران صرافی‌ها نیز انتظار دارند طی روزهای آینده نرخ دلار تا محدوده ۴۵ هزار تومان کاهش یابد. این انتظارات زمانی شکل گرفت که روسیه آمادگی خود را برای تهاتر مازاد نفت ایران با کالاهای اساسی اعلام کرد.

 


پاسخ به نیازها در بازار مبادله


مردم می‌توانند نیازهای واقعی خود را ذیل یکی از سرفصل‌های ۶۳ گانه در تالار ارز خدماتی بازار مبادله دریافت کنند و نیازی به مراجعه به دلالان ارزی نیست. همچنین اگر فردی به هر دلیل مقدار بیشتری ارز نیاز داشته باشد، می‌تواند به صرافی‌ها مراجعه نموده با نرخ ۵۱۰۵۰ تومان (در لحظه تنظیم گزارش) تا معادل ۵۰۰۰ یورو به‌ازای هر کارت ملی دریافت نماید.

با راه افتادن بازار مبادله ارز و طلای ایران طی دو هفته اخیر، مرجعیت قیمت در بازار ارز به‌مرور در حال تغییر است؛ اتفاق بزرگی که نتایج آن در حال مشاهده است. مردم این روزها کمتر از قبل به نرخ کانال‌های فردایی مراجعه می‌کنند؛ هرچند رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به زمان بیشتری دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها