افزایش سهم یوآن در تجارت خارجی روسیه

افزایش سهم یوآن در تجارت خارجی روسیه
دلار و یورو کمتر از نیمی از حساب‌های صادراتی مسکو را تشکیل داده و سهم یوان در تجارت خارجی روسیه افزایش یافت.
کد خبر : ۱۴۷۸۱۳

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه گفت دلار و یورو کمتر از نیمی از حساب‌های صادراتی مسکو را تشکیل می‌دهند. براساس اطلاعاتی که بانک مرکزی روسیه در گزارش ریسک بازار مالی خود در روز پنجشنبه منتشر کرد، یوان چین به بازیگر اصلی در تجارت خارجی روسیه تبدیل شده است. سهم پول چین در حساب‌های وارداتی روسیه تا پایان سال گذشته از ۴ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ به ۲۳ درصد افزایش یافت. سهم یوان در تسویه صادرات نیز از ۰.۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت.

سهم دلار و یورو در تجارت خارجی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در ابتدای سال ۲۰۲۲، ۸۷ درصد از تسویه صادرات با این ارز‌ها انجام می‌شد، در حالی که تا ماه ژانویه ۲۰۲۳ سهم آن‌ها تا ۴۸ درصد کاهش یافت. سهم دلار و یورو در واردات نیز کاهش یافت و از ۶۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ به ۴۶ درصد در ماه دسامبر کاهش یافت. در زمینه تحریم‌های گسترده از سوی کشور‌های غیردوست از ماه مارس ۲۰۲۲، تحول ساختاری گسترده‌ای در اقتصاد روسیه، شامل حل و فصل فعالیت‌های اقتصادی خارجی رخ داده است. این رگولاتور در این گزارش گفته که کاهش سهم ارز‌های دیگر عمدتاً به دلیل رشد سهم یوان بوده است.

سهم ارز‌های سایر کشور‌های دوست در ابتدای سال ۲۰۲۳، ۴ درصد بود. به طور کلی، روبل و ارز‌های دوست با هم ۵۲ درصد از صادرات روسیه را در پایان سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند و برای اولین بار در تاریخ از دلار و یورو پیشی گرفت. اصطلاح دوست به کشور‌هایی اطلاق می‌شود که روسیه را در رابطه با بحران اوکراین تحریم نکرده‌اند. اگور سوسین، مدیرعامل بانک خصوصی گازپروم گفت: این رقم بازتابی از وضعیت فعلی، ریسک‌ها و هزینه‌هایی است که اکنون در ارز‌های کشور‌های غیردوست مشاهده می‌کنیم که دلار یا یورو را شامل نمی‌شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر