22 اسفند 1401 - 21:43
وزیر اقتصاد با نخست وزیر عراق دیدار کرد:

خاندوزی: برای سرعت دادن به توافق‌های صورت گرفته آماده ایم

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ساعتی قبل با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر : ۱۴۷۹۷۱

به گزارش ایبِنا، سید احسان خاندوزی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رییس جمهور و معاون اول دولت جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر عراق، ابراز امیدواری کرد که به زودی کمیته عالی روابط دوجانبه دو کشور با حضور آقایان سودانی و مخبر تشکیل شود.

وزیر اقتصاد همچنین از نقش میانجی گرایانه عراق در موضوعات منطقه‌ای قدردانی و خاطرنشان کرد: ایران این آمادگی را دارد تا تعدادی از مهمترین پروژه‌های بین دو کشور از جمله راه آهن شلمچه - بصره را هر چه سریعتر اجرایی کند.

خاندوزی با بیان توضیحاتی از روند جلسات کمیسیون مشترک دو کشور و توافق‌های نهایی افزود: دو کشور در قالب کمیته‌های ۵ گانه «انرژی»، «سرمایه گذاری و بانکی»، «تجارت و صنعت و کشاورزی»، «حمل و نقل» و «فرهنگی، جوانان و گردشگری» به تفاهم‌های خوبی رسیدند و بسیاری از موضوعات در چارچوب فنی و کارشناسی حل و فصل شد.

وی از اراده جمهوری اسلامی ایران برای سرعت دادن به توافق‌های صورت گرفته خبر داد و تاکید کرد: این توافقات روی کاغذ نیست و اثر این تصمیمات را به زودی مردم دو کشور خواهند دید.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز متقابلا خواستار ابلاغ سلام خود به آیت الله رییسی و دکتر مخبر شد و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را مقدمه برگزاری نزدیک کمیته عالی روابط دو جانبه دانست.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: دو کشور باید ساز و کار‌های همکاری را به صورت مرتب به روز کرده و توسعه دهند و منتظر برگزاری سالانه کمیسیون‌ها نباشند.

وی ساخت راه آهن شلمچه - بصره را نمادی از ارتباط مردمی و فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و عراق دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد راه اندازی این خط باشیم.

سودانی همچنین از آمادگی دولت عراق برای همکاری در زمینه شهرک‌های صنعتی مشترک خبر داد و گفت: با امتیازاتی که ارائه می‌کنیم بایستی بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این شهرک‌ها ترغیب شود.

وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این پیشنهاد گف: ما نیز در مدت زمانی کوتاه، مناطق متناظر برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک را اعلام خواهیم کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر