چرا پوند لبنان سقوط کرد؟

برخی کارشناسان معتقدند بانک مرکزی لبنان توانایی مداخله موثر در بازار پول را ندارد.
کد خبر : ۱۴۸۱۰۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره- با کاهش ارزش پوند لبنان به رکورد ۱۰۰۰۰۰ پوند برای هر دلار آمریکا و همزمان با از سرگیری اعتصاب علنی بانک‌های لبنانی در اعتراض به شکایت علیه آنها، اقتصاد لبنان با یک معضل جدی مواجه شده است.

 

دلایل و پیشینه



در عمل، کارشناسان تاکید می‌کنند که سقوط آزاد پوند لبنان نتیجه طبیعی شکست مقامات سیاسی و پولی در یافتن راه حل و تصویب اصلاحات است.


در حالی که بانک مرکزی لبنان قادر به مداخله با راه حل‌های پایدار برای کنترل هرج و مرج بازار موازی نیست، بانک مرکزی سرنوشت پوند را کنترل می‌کند.

اخیراً بازار موازی با ورود لبنان به مرحله دلاریزه شدن تقریباً همه جانبه، پس از اینکه نهاد‌ها و شرکت‌ها اجازه دادند دلار را بر اساس ارزش دلار در بازار سیاه قیمت‌گذاری کنند، شتاب قوی و نوعی مشروعیت پیدا کرد.

به نوبه خود، زیاد عبدالصمد، مدیر اجرایی شبکه سازمان‌های غیردولتی عرب برای توسعه، می‌گوید که کاهش ارزش پوند به ۱۰۰۰۰۰ در برابر دلار پیش بینی می‌شد. زیرا لبنان ۳ سال و نیم است که شاهد یک فروپاشی مداوم است. طنز ماجرا اینجاست که رهبری سیاسی صحنه را از دور تماشا کرده و هیچگونه طرح نجات اضطراری ارائه نمی‌کند.

زیاد این را با سرعت عمل دولت ایالات متحده در زمان سقوط بانک سیلیکون ولی مقایسه می‌کند، که در آنجا دولت آمریکا بانک ورشکسته را تحت مدیریت فوری خود قرار داد.


در حالی که روزنامه‌نگار امور اقتصادی، عزا حاج حسن، تأیید می‌کند که دلایلی که منجر به سقوط پوند لبنان شد، از نظر اقتصادی و سیاسی ادامه دارد و مشکل همه بخش‌ها را در بر می‌گیرد و بخش بانکی بیشترین تأثیر را دارد.


بحران بانکی


بانک‌های لبنانی در اعتراض به صدور احکام دادگاه‌ها علیه برخی از آن‌ها که مستلزم بازپس‌گیری سپرده‌ها هستند و دیگر پیگرد قانونی بانک‌ها و بانکداران، وارد مرحله دوم اعتصاب علنی خود می‌شوند.

بازار پول لبنان در نتیجه اعتصاب و تسریع در بازسازی بخش بانکی و در نهایت ناتوانی دولت در بازگرداندن پول سپرده گذاران، شاهد آشفتگی بزرگی است.

 



شوک ۱۰۰ هزار



در غیاب نظارت رسمی، شهروندان تفاوت‌های فاحشی را در قیمت کالا‌ها بین یک فروشگاه و فروشگاه دیگر ثبت می‌کنند، به خصوص که نرخ دلار در شبانه روز تغییر می‌کند.

 

از آنجایی که برخی از تجار به جمع آوری صورتحساب از شهروندان با قیمت‌هایی متوسل می‌شوند که از ارزش واقعی دلار در بازار سیاه بیشتر است. به گفته ناظران، این محیطی را برای دستکاری و سفته بازی ایجاد می‌کند که سود معامله‌گران را افزایش می‌دهد.

این وخامت پوند نگرانی شهروندان را تشدید می‌کند، چرا که صرف حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر با افزایش قیمت سوخت به خودی خود تبدیل به یک بحران شده است، زیرا قیمت یک باک بنزین به ۱.۸ میلیون پوند یا حدود نیمی از حقوق یک کارمند رسیده است.


این در حالی است که اکثر بخش‌های کشور، به ویژه بخش آموزش، شاهد وضعیت فلج شده اند، زیرا معلمان دائما در اعتصاب هستند و خواستار دستمزد بهتر و پرداخت به دلار آمریکا هستند.

عزه الحج می‌گوید که عدد بیش از ۱۰۰۰۰۰ ترسناک است. البته دلایل زیادی وجود دارد که مانع از راه‌حل‌ها شده و لیر را به سمت نزول شدید سوق داده است، مانند: پس گرفتن بند‌های اصلاحی مورد تقاضای صندوق بین‌المللی پول، بن‌بست سیاسی، جای خالی ریاست‌جمهوری و فقدان دولتی با اختیارات کامل برای اجرای طرح اصلاحات.

 


ضعف بانک مرکزی


با کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی لبنان به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار - که قبل از بحران حدود ۳۵ میلیارد دلار بود - عزه الحاج تاکید می‌کند که بانک مرکزی از زمانی که سیاست خروج دلار از بازار و پس زدن آن را آغاز کرده است، توانایی مداخله موثر در بازار پول را ندارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها