27 اسفند 1401 - 15:15
معاون وزیر صمت در نشست خبری مطرح کرد؛

دستیابی به بالاترین رشد بخش صنعت در شش ساله گذشته

محمد مهدی برادران گفت: رشد بخش صنعت در پاییز امسال به ۱۱.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۶ به بعد است.
کد خبر : ۱۴۸۱۵۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت امروز در نشست خبری گفت: رشد بخش صنعت در پاییز امسال به ۱۱.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۶ به بعد محسوب می‌شود و پس از مدت‌ها بخش صنعت ایران مجددا رشد دورقمی را تجربه کرده است.

وی افزود: رشد بخش صنعت در بهار ۲.۲ درصد، در تابستان ۹.۲ درصد و در پائیز ۱۱.۶ درصد بوده است، این آمار بیانگر روند صعودی رشد بخش صنعت است.

برادران بیان کرد: صادرات غیر نفتی ۳۷.۵ میلیارد دلار بوده که این میزان در سال گذشته به ۴۷.۵ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می‌شود این مقدار برای امسال به ۵۲.۲ میلیارد دلار برسد.

معاون وزیر صمت طبق آمار اتاق بازرگانی تهران گفت: در بهمن ماه بیشترین رشد برای صنعت نساجی است، همچنین گروه پوشاک نیز نسبت به ماه قبل رشد ۶۴.۹ درصدی داشته است. قطعات یدکی خودرو در شاخص تولید و فروش به ترتیب نسبت به ۱۰ ماه قبل رشد ۳۸ و ۵۴.۲ درصدی داشته است.

وی دلایل رشد بخش صنعت را تعامل دولت با اصحاب صنعت دانست و گفت: ارتباط انجمن‌ها با صنعت، توجه به نوآوری، توجه به صنایع به جای توجه به مواد اولیه، دقت به تجارت بین الملل، تسهیل واردات مواد اولیه و صادرات، اصلاح نظام بازار و مبارزه با قاچاق از علت‌های رشد بخش صنعت شد.

معاون وزیر صمت در رابطه با موانع رشد صنعت گفت: تکانه‌های نرخ ارز، میزان تسهیلات بانکی، تورم و زیر ساخت‌ها از موانع رشد بخش صنعت است.

وی ادامه داد: تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بود، اما نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۸.۲ درصد رسید. تعداد شاغلان صنعتی نیز در فصل پاییز به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر رسید.

معاون وزیر صمت در رابطه با اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها بیان کرد: بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی، عمده نیاز‌های ارزی تولیدکنندگان در تالار دوم تامین خواهد شد، اما نمی‌توان گفت همه کالا‌ها افزایش قیمت خواهند داشت، به دلیل اینکه تمامی مواد اولیه کالا‌ها وارداتی نیست.

وی افزود: دغدغه تخصیص ارز برای تمامی صنایع وجود دارد، بنابراین در این موضوع به همراهی بانک مرکزی نیاز است البته روند تخصیص ارز نیز در چند مدت اخیر بهبود پیدا کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر