12 فروردين 1402 - 15:20

نقشه راه همکاری تکنولوژیک با روسیه امضا می‌شود/ درخواست روس‌ها برای واردات ۴۰۰ قلم تجهیزات پتروشیمی

معاون وزیر نفت گفت: امیدواریم به زودی نقشه راه همکاری در زمینه تکنولوژی بین ایران و روسیه امضا شود.
کد خبر : ۱۴۸۵۵۳

به گزارش ایبِنا؛ احمد اسدزاده؛ معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با اشاره به رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی و دستاورد‌ها و اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد: همانطور که می‌دانید سیاست خارجی دولت سیزدهم بر مبنای سیاست همسایگی تعریف شده است و تمرکز ما در وزارت نفت نیز فعال کردن ظرفیت‌های همکاری با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی است و خوشبختانه در ۱.۵ سال گذشته نیز همکاری‌های خوبی با همسایگان و کشور‌های آسیایی شکل گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال در تعاملات ایران با کشور‌های آسیای مرکزی غفلت بزرگی صورت گرفته بود، ولی در دولت سیزدهم تقویت همکاری‌ها با این کشور‌ها در اولویت قرار گرفت و اولین سفر رئیس‌جمهور نیز به کشور تاجیکستان بود. حضور فعال در اجلاس‌های بین‌المللی مثل اجلاس شانگ‌های و اکو و نقش پررنگ همکاری با کشور‌های عضو این سازمان‌ها در بخش انرژی نیز نشان دهنده رویکرد دیپلماسی انرژی دولت است.

اسدزاده اظهار داشت: در این مدت تلاش کردیم که روابط خودمان را با همه کشور‌ها به خصوص همسایگان احیا کنیم و در رابطه با قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه نیز به دنبال تقویت روابط پیشین بودیم و اینکه بتوانیم آن را هدفمندتر کرده و تحرک بیشتری ببخشیم.

وصول کامل بدهی عراق و پرداخت نیمی از طلب ترکمنستان انجام شد

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: هر چند احیای روابط با همسایگان و کشور‌های مختلف دنیا یک شبه اتفاق نمی‌افتد و فرآیندی زمانبر است تا روابط تخریب شده و سوءتفاهمات ایجاد شده در گذشته از بین برود و سپس برای ایجاد و تقویت همکاری مسیری ایجاد و طی شود، اما در طول این مدت برخی دستاورد‌ها رقم خورد که نشان داد می‌توان به گره‌گشایی دیپلماسی انرژی امیدوار بود و ایمان داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ایران یک طلب بیش از یک میلیارد دلاری بابت صادرات گاز به عراق داشت که این بدهی با دیپلماسی فعال وزارت نفت دولت سیزدهم وصول شد. یک بدهی نیز ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز داشت که منجر شده بود روابط دو کشور تیره و تار شود که روند پرداخت این بدهی نیز در دولت سیزدهم آغاز شد و هم‌اکنون بیش از نیمی از بدهی به آن‌ها پرداخت شده است. این موضوع به توسعه روابط ایران و ترکمنستان کمک کرده است.

احیای روابط با ترکمنستان بعد از ۵ سال در دولت سیزدهم انجام شد

اسدزاده اشاره کرد: یک نمونه دیگر، قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از مسیر ایران بود. طبق این قرارداد، سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال می‌یابد و ایران نیز حق سوآپ دریافت می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: از نظر میزان سوآپ، شاید رقم چندان قابل توجهی نباشد، اما به نوبه خود به پایداری شبکه گاز شمال و شمال شرق کشور کمک می‌کند. اما نکته مهمتر آن است که دستاورد اصلی این قرارداد، احیای روابط ایران و ترکمنستان بعد از ۵ سال قطعی روابط بود و منافع اقتصادی و تجاری آن تنها به این قرارداد منجر نمی‌شود. حال در گام‌های بعدی این مسیر ایجاد شده است که روابط و همکاری‌ها تقویت نیز بشود.

نقشه راه همکاری تکنولوژیک با روسیه به زودی امضا می‌شود

وی درباره ظرفیت همکاری با روسیه در حوزه انرژی گفت: روس‌ها ظرفیت بالایی برای همکاری در حوزه نفت و گاز دارند و یک قدرت برتر در عرصه تولید و تجارت نفت خام و گاز طبیعی هستند و البته با چنین کشوری باید سنجیده و حساب‌شده کار کرد.

اسدزاده عنوان کرد: در تعامل با روسیه در حوزه نفت و گاز، حوزه‌های متعددی تعریف شد که به عنوان مثال می‌توان به همکاری‌های تکنولوژیک دو کشور اشاره کرد که امیدواریم ان شاءلله به زودی یک نقشه راه همکاری در زمینه تکنولوژی در بخش صنعت نفت هم بین دو کشور امضا بشود.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: همچنین همه موارد همکاری با روس‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در قالب یک نقشه راه به صورت جامع تدوین شد که در آبان ماه سال گذشته به طرف روسی ارائه شد و در حال بررسی است.

امضای ۲.۳ میلیارد دلار قرارداد جدید با روس‌ها برای توسعه میادین ایران

وی گفت: یکی از کارها، استفاده از ظرفیت الیگارش‌ها و هلدینگ‌های روسی برای جذب سرمایه در ایران است. ما با برخی از این مجموعه‌های روسی مذاکره کردیم که در ایران به شرط انتقال تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنند و خوشبختانه مذاکرات خوبی هم با برخی از بخش‌های صنعتی کشور داشتند که امیدواریم به نتیجه برسد. به هر حال این ریل‌گذاری‌ها لازم بود تا ان شاءلله پیگیری‌ها به شکل هدفمند و در چارچوب برنامه باشد.

اسدزاده تاکید کرد: قبل از دولت سیزدهم حدود ۱.۷ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفتی ایران با روس‌ها امضا شده بود، اما الان این رقم به ۴ میلیارد دلار رسیده است و قرارداد‌های جدیدی با این کشور به امضا رسیده است و مذاکره با شرکت گازپروم هم در جریان است.

روس‌ها ۴۰۰ قلم تجهیز پتروشیمی را از ایران درخواست کردند

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: در این مدت صادرات کاتالیست ایرانی به پتروشیمی‌های روسیه آغاز شده است. مقداری کاتالیست به صورت آزمایشی صادر شد و روس‌ها آن را تست کردند که موفقیت‌آمیز بود و هم‌اکنون موضوع صادرات کاتالیست به روسیه در دستور کار طرفین است و قرارداد‌های آن بسته شده است.

وی اظهار داشت: در همین صنعت پتروشیمی، روس‌ها بیش از ۴۰۰ قلم تجهیزات و برخی از محصولات را از ما درخواست کردند که وارد کنند. ما بررسی کردیم و دیدیم که می‌توانیم بخشی از این اقلام را به روسیه صادر کنیم که در حال انجام مقدمات کار هستیم.

بسته‌های سرمایه‌گذاری چین در ایران تدوین و ارائه شده است

اسدزاده همچنین درباره آخرین وضعیت همکاری با چین در حوزه انرژی گفت: در ارتباط با کار با چین هم بسته‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی در سال‌های گذشته به طرف چینی ارائه شده است که ما سعی کردیم در دولت سیزدهم این بسته‌ها را به صورت دقیق‌تر و مطابق با منافع مشترک دو کشور تدوین کرده و پیشنهاد دهیم تا به اجرا نزدیک‌تر باشد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر