23 ارديبهشت 1402 - 14:49
کارشناس ارزی مطرح کرد:

تعیین نرخ ارز بازار‌های حاشیه‌ای با مداخله بانک مرکزی‌/ دولت چطور نوسانات ارزی را مهار کرد‌

با ایجاد یک بازار رسمی در مرکز مبادله، بانک مرکزی معاملات ارزی رابه این بازار منتقل کردتاهسته اصلی معاملات ارزدراین مرکز شکل بگیرد
کد خبر : ۱۵۰۳۳۵

سعید عظیمی، درباره بازار ارز اظهار داشت: دلار در بازار‌های غیررسمی بار دیگر نتوانست محدوده حمایتی خود را حفظ کند و در ابتدای معاملات امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت، بیش از یک هزار تومان کاهش قیمت داشت و به محدوده ۵۱ هزار تومان رسید.

این کارشناس ارزی ادامه داد: بازار بی‌رمق و غیررسمی ارز، این روز‌ها از سمت بانک مرکزی به طور مداوم سرکوب می‌شود و مداخله موفق بازارساز در همه بازار‌های حاشیه‌ای موجب شده است قیمت‌ها دیگر از جوسازی برخی افراد تاثیر نپذیرد و روند نزولی خود را ادامه دهد.

وی افزود: بانک مرکزی در ماه‌های گذشته توانست با ایجاد یک بازار رسمی در مرکز مبادله، بخش عمده معاملات ارزی را به این بازار منتقل کند تا هسته اصلی معاملات ارز در این مرکز شکل بگیرد، در ادامه با اجرای سیاست پرداخت ارز در حساب ارزی و تخصیص ارز از طریق حراج هلندی، راه‌های کسب سود برخی افراد از وجود اختلاف قیمت بین بازار رسمی و حاشیه‌ای را مسدود کرد، این موضوع انگیزه ادامه حیات بازار‌های حاشیه‌ای را به شدت کاهش داد و منجر به کوچک شدن آن‌ها شد.

عظیمی اظهار داشت: بانک مرکزی توانسته است با مداخله خود در بازار‌های حاشیه‌ای، به راحتی بر روند تعیین نرخ در این بازار‌ها مسلط شود و قدرت کنترل عرضه و تقاضا در این بازار‌ها را نیز به دست گیرد.

این کارشناس ارزی گفت: در روز‌های گذشته نرخ دلار از سمت قانون مالیات برعایدی سرمایه نیز سرکوب شده و تصویب این قانون موجب شده است ریسک فعالیت در این بازار افزایش یابد و آنگونه که دلالان کف بازار گفته‌اند، خرید و فروش دلار دیگر برای کسی صرفه نداشته باشد؛ بنابراین گزارش پنج‌شنبه هفته گذشته بود که رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: برای کوتاه‌تر شدن زمان تامین ارز از این به بعد بانک مرکزی با حذف واسطه‌ها، خود ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و با نرخ مشخص به وارد کننده‌ها خواهد فروخت.

به گفته محمدرضا فرزین، موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده‌ای از تلاش ما در بانک مرکزی و دولت معطوف به ایجاد آرامش در این بازار است تا بتوانیم ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است تاکید کرد: با توجه به شعار سال قطعا سیاست‌هایی اتخاذ خواهیم کرد تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر