02 خرداد 1402 - 09:18
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

مالیات بر سوداگری از سود ۵۰۰ درصدی بدون زحمت جلوگیری می‌کند

گروهی به جای تولید وبدون هیچ زحمتی با خرید در بازار‌های موازی سودی بیش از ۱۰۰یا۳۰۰درصد دربرخی اوقات هم تا۵۰۰درصد به دست می‌آورند.
کد خبر : ۱۵۰۳۹۵

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر قانون مالیات بر سوداگری گفت: دو مولفه برای سرمایه گذار در حوزه‌های اقتصادی اهمیت دارد. اولین آن امنیت است. در واقع فعالان واقعی بخش اقتصادی با وجود امنیت به میزان سرمایه گذاری خود، برداشت خواهند داشت و به اصطلاح عامیانه فعالیت مولد سازی برای آنان با صرفه خواهد بود.


وی در ادامه اضافه کرد: برای فهم امنیت برای سرمایه گذار می‌توان به این نمونه اشاره کرد که در چند ماه گذشته به دلایلی، مشکلات تولید کنندگان بیشتر شد؛، بطوریکه سود ناشی از این فعالیت اقتصادی به زیر ۶ درصد رسید. دلیل آن هم مشخص است، براساس یک اصطلاح معروف سرمایه و سرمایه گذار ترسو است، بنابراین جایی وارد نمی‌شود که نتیجه آن ضرر و زیان باشد. راه حل این مشکل ایجاد امنیت و محیطی آرام، مشخص و شفاف برای کار است.


عضو کمیسیون عمران درباره دومین مولفه به بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و توضیح داد: قانون مالیات بر سوداگری برای جلوگیری از سفته بازی در مجلس به تصویب رسید و دلیل آن هم این است که گروهی به جای تولید و بدون هیچ زحمتی با خرید در بازار‌های موازی مانند سکه، ارز، دلار و مسکن سودی بیش از ۱۰۰ یا ۳۰۰ درصد در برخی اوقات هم تا ۵۰۰ درصد به دست می‌آورند. براساس فرمایش مقام معظم رهبری سود و درآمد باید به ازای کار باشد، نه اینکه رانت برای آنان امنیت آورد و ۵ درصد جامعه ۹۵ درصد باقی مانده را با مشکل روبرو سازد.


نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان کرد: سوداگران وارد بازار سکه، ارز، مسکن و خودرو می‌شوند و مصرف کننده واقعی باید تبعات این افزایش قیمت را پرداخت کند. یکی از راه‌های مقابله با این مسئله مالیات بر عایدی سرمایه یا سوداگری است. البته حل مشکلات اقتصادی در بلند مدت به حوزه تولید و بهبود فضای کسب و کار ارتباط پیدا می‌کند، اما در کوتاه مدت نیاز است تا جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته شود. کسی که بدون کار با سوداگری و رانت اطلاعاتی سودی را به دست می‌آورد و بازار را ملتهب می‌سازد و در نهایت مردم را برای گذران معیشت خود با مشکل روبرو می‌کند، حداقل کار برای او پرداخت مالیات است تا جنبه بازدارندگی داشته باشد و از گسترش آن جلوگیری به عمل آید.


یوسفی در ادامه افزود: ثمره همین حرکت کوتاه مدت در بلندمدت حتما با حرکت سرمایه گذاران به سمت اقتصاد مولد، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده با تولید است و سوداگری دیگر در این مسیر جایی نخواهد داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها