25 ارديبهشت 1402 - 21:51

پیش‌بینی نرخ تورم در سال ۱۴۰۲

با اقدامات صورت گرفته در یال گذشته، دولت امسال می‌تواند رشد نقدینگی را در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد کنترل کند.
کد خبر : ۱۵۰۴۵۶

به گزارش ایبِنا، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مهار پایدار تورم نیازمند اصلاحات ساختاری است، گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، دولت امسال می‌تواند رشد نقدینگی را در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد کنترل کند و این یعنی نرخ تورم هم در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد قرار خواهد گرفت.

 

کامران ندری اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته دولت امسال می‌تواند رشد نقدینگی را در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد کنترل کند، این به این معناست که نرخ تورم در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد قرار خواهد گرفت.

 

وی گفت: اقداماتی که دولت و بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی انجام داده‌اند، در حوزه کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها زیاد بود و نهایت آنچه را که بانک مرکزی در توان داشت برای اینکه بانک‌ها ترازنامه شان بیش از محدوده تعیین شده بزرگ نشود، انجام داد.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: در سال ۱۴۰۲ دولت حداکثر می‌تواند رشد نقدینگی را در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد کنترل کند، این بدان معناست که نرخ تورم در محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد قرار خواهد گرفت.

 

این اقتصاددان تاکید کرد: دولت سیزدهم برای اینکه بتواند سطح تورم را به کمتر از ۲۵ درصد و به زیر ۱۰ درصد برساند، باید اصلاحات ساختاری جدی در حوزه مالی و بانکی انجام دهد.

 

ندری تصریح کرد: تورم میل به ماندگاری دارد و همین مساله موجب می‌شود در یک فرایند تدریجی امکان کاهش نرخ تورم وجود داشته باشد، صرف اینکه نرخ رشد نقدینگی را در سطح ۲۵ تا ۳۰ درصد مهار کنیم، باز به همین سادگی نمی‌توان گفت تورم بالا به سرعت قابلیت تک رقمی شدن دارد.

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر