07 خرداد 1402 - 09:46
رئیس پیشین اتاق ایران و عمان در گفتگو با ایبِنا:

توافقات تجاری و بانکی در سفر سلطان عمان به ایران/ بخشی از تولید در عمان انجام خواهد شد

رئیس پیشین اتاق ایران و عمان گفت:امیدوارم در سفر سلطان عمان به ایران تسهیل‌سازی در مبادلات پولی و مالی مورد توافق طرفین قرار گیرد.
کد خبر : ۱۵۰۹۷۹

محسن ضرابی، رئیس پیشین اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا به مهمترین برنامه‌های سفر سلطان عمان به کشورمان اشاره کرد و افزود: در نشست «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در تهران، چندین موضوع با محوریت تسهیل در همکاری‌های اقتصادی بررسی خواهد شد که در صورت توافق، شاهد افزایش حجم روابط اقتصادی خواهیم بود.

وی به نقش تاثیرگذار عمان در ایجاد روابط بین ایران و سایر کشور‌ها اشاره کرد و گفت: در روابط اقتصادی، پولی بانکی و مبادلات تجاری با سایر کشورها، زیرساخت‌هایی فراهم شده، اما با توجه به پتانسیلی که در کشور وجود دارد، کافی نیست. به عنوان مثال چندی پیش یک سیستم پیام رسان معرفی شد و بانک مرکزی هم در مذاکرات با طرف مقابل به پیشرفت‌های خوبی رسید لذا امیدواریم در سفر سلطان عمان به ایران، بتوانیم آن را نهایی و اجرا کنیم.

رئیس پیشین اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان افزود: از دیگر اهداف مهم این سفر، تسهیل مبادلات بانکی است که البته برنامه‌های جامعی نیز در این خصوص وجود دارد. به عنوان مثال ایجاد یک صرافی در کشور عمان مطرح شده که منتظریم این مساله در سفر اخیر به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه کشور عمان پایگاه بسیار خوبی برای صادرات مجدد کالا‌های ایرانی به کشور‌های مختلف است، ادامه داد: ما به دلیل بحث تحریم‌ها نیاز به ابزار‌هایی در این خصوص داریم؛ در نتیجه طبق برنامه‌های مد نظر قرار است بخشی از تولید را به کشور عمان ببریم تا بتوان گواهی مبدا را از این کشور دریافت کرد.

این فعال اقتصادی یکی از مهمترین اهداف ایران از انتقال بخشی از تولید به عمان را دریافت تسهیلات از FTA دانست و گفت: همانطور که می‌دانید کشور عمان قرارداد FTA (موافقت‌نامه تجارت آزاد) با ۱۶ کشور عربی- آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و ۴ کشور اروپایی سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ، سوئد دارد. به همین دلیل اگر ما فقط ۳۰ درصد تولید خود را به مناطق آزاد عمان ببریم، می‌توانیم از این قراداد استفاده کنیم و بدین ترتیب کالا‌های ما با تعرفه گمرک صفر به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: برای برخورداری از این تسهیلات باید تولیدکنندگان ما بتوانند در عمان حساب‌های ارزی به جز ریال عمان داشته باشند که این موضوع هم جزو برنامه‌های مورد نظر طرفین در سفر هیات عمان به ایران است که امیدواریم نهایی و اجرایی شود. بدیهی است در صورت توافق طرفین، هر شرکتی از ایران که برای تولید به عمان برود می‌تواند «ال سی» ارسال و یا دریافت کرده و مواد اولیه خود را نیز تهیه کند. ضمن اینکه روند فروش هم با ارز‌های مختلف دنیا میسر خواهد شد.

رئیس پیشین اتاق ایران و عمان به یکی دیگر از اهداف مهم این نشست دو روزه در تهران اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که چندی پیش در اتاق مشترک ایران و عمان تنظیم و در آن کشور معرفی و مطرح شد، بحث تهاتر بود. خوشبختانه وزیر صنعت و معدن عمان با حضور نمایندگان بانک مرکزی و اتاق بازرگانی آن کشور این پیشنهاد را تایید کرد، ولی برای اجرایی شدن آن باید گام جدی برداشت. البته این سیستم تهاتر به معنای تهاتر کالا با کالای کشورعمان نیست، بلکه عمان به عنوان یک پایگاه بین ایران و سایر کشور‌ها قرار خواهد گرفت تا بدین ترتیب، تعرفه انتقال پول کاهش پیدا کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر