15 اسفند 1396 - 14:33
گمرک ایران منتشر کرد:

کارنامه ۱۱ ماهه تجارت خارجی/ واردات ۲۳.۶ درصد افزایش یافت

کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال‌جاری منتشر شد که طی آن صادرات غیرنفتی کشورمان ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
کد خبر : ۸۳۱۴۰
گزارش مرکز آمار از تجارت خارجی/ رشد واردات منفی شد

به گزارش ایبِنا، مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ و ۹۶ صدم درصد افزایش داشته است. گفتنی است طی ۱۱ ماهه سال گذشته ۳۹ میلیار د و ۷۱۹ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.


در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۱ و ۲۹ صدم درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب با افزایش ۴۱ و ۸ صدم درصدی و ۳۰ و ۷۱ صدم درصدی همراه شد و شاهد افت ۱۴ و ۹ صدم درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.


بر این اساس در ۱۱ ماهه سال‌جاری تشریفات گمرکی ۱۵۱ میلیون و ۸۹۲ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۳۳ میلیون و ۹۳۳ هزار تن سهم واردات و ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.


با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.


این گزارش می‌افزاید؛ در ۱۱ ماهه سال‌جاری به میزان ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ و ۶۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.


عمده‌ترین کالاهای صادراتی


اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار است. سهم سایر کالاها ۲۱ میلیارد و ۱۳۸ میلیون  دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ و ۴۰ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.


اقلام عمده وارداتی


اقلام عمده وارداتی در ۱۱ ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار، برنج یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۸۳۸ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی بجز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۷۳۹ میلیون دلار بوده است.


عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی


عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۸ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۵۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار  جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار بوده است.


کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران


کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۱۱ میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۸ میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار و آلمان با ۲ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر