05 فروردين 1397 - 09:44
ایبِنا خبر می دهد،

چهار راهکار دولت برای اشتغالزایی یک میلیون و ۳۳ هزار نفر در ۹۷

دولت در نظر دارد تا برای سال ۹۷ یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که عمده این اشتغال زایی از طریق نوسازی بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری و کشاورزی و صنعت دنبال می شود.
کد خبر : ۸۳۶۸۳
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش ایبِنا،بررسی شاخص‌های اقتصادی در سال ۹۶ نشان دهنده روند رو به بهبود و ثبت رشدهای مثبت در کنار نرخ تورم تک رقمی است، البته این در حالی است که دولت در سال جاری همراه با شعار امسال"حمایت از کالای ایرانی" رشد اقتصادی و اشتغالزایی را در دستور کار خود دارد.


نرخ رشد اقتصادی پایدار از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورهاست و در این میان نرخ تورم و بیکاری از عوامل تاثیرگذار برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار است. بر این اساس دولت با  تلاش مضاعف در این زمینه موفق شد تورم ۴۰ درصدی سال ۹۲ را مهار، رشد اقتصادی منفی را مثبت و نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصدی را کاهش دهد. این روند در مدت چهار سال و نیم گذشته ادامه داشته و اگرچه در مقاطعی نیز شاهد نوسانات جزیی بودیم، اما روند کلی بهبود شاخص های اقتصادی  از نکاتی است که مورد اتفاق نظر اکثر کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. این روند در سال جاری نیز ادامه داشته است.


بررسی آمارها نشان می دهد، تورم تک رقمی که از اهداف مهم دولت بوده در سال ۹۶ همانند سال ۹۵ ادامه داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم در بهمن ماه امسال ۸.۳ درصد بوده است. نرخ بیکاری نیز در یکسال گذشته تا پایان سال ۹۶ روند کاهشی داشته و در پاییز همان سال نیز ۱۱.۹ درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ بیکاری در مدت مشابه سال ۹۵ به میزان ۱۲.۳ درصد بوده است. مجموع این تلاش ها باعث رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری در سال ۹۶ شده است. بر این اساس و طبق اعلام سخنگوی دولت نرخ رشد سرمایه گذاری در پاییز سال گذشته برای چهارمین فصل پیاپی ۳.۹ درصد بوده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۹۶ نیز مثبت بوده است. بر اساس اعلام این مرکز نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه سال قبل با نفت ۴.۴ و بدون نفت ۴.۷ درصد بوده است.


این آمار در شرایطی است که به گفته سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه، دولت برنامه های اشتغال زایی و رفع فقر مطلق را برای سال ۹۷ دنبال می کند و این جهت گیری به خوبی در بودجه ۹۷ دیده می شود. نوبخت در ۱۹ دی ماه سال گذشته گفته بود: دولت در نظر دارد تا برای سال ۹۷ یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که عمده این اشتغال زایی از طریق نوسازی بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری و کشاورزی و صنعت دنبال می شود. وی در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با ارائه آمار نرخ رشد سرمایه گذاری و اقتصادی در سال ۹۶ و با بیان اینکه شاخص های کلان اقتصادی در مسیر بهبود قرار دارند گفت: البته هنوز مشکلات زیادی داریم.


ادامه تورم تک رقمی


کارشناسان مهار تورم را از دستاوردهای مهم دولت در چهار سال و نیم گذشته عنوان می کنند. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه تورم در دولت تدبیر و امید به ۱۰ درصد کاهش یافت گفت: پیش از دولت تدبیر و امید نرخ تورم در کشور به ۴۰ درصد نیز رسیده بود و کاهش تورم نشان دهنده تلاشی مضاعف در این زمینه است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ رشد تورم در بهمن ماه به ۸.۳ درصد رسیده است.


رشد اقتصادی  ۴.۷ درصدی


رشد اقتصادی پایدار و مستمر از اهداف دولت است و بر این اساس در سال جاری تلاش شد تا با حمایت از بخش خصوصی و ارائه تسهیلات به آنها برای فعال سازی صنایع کشور و همچنین با اختصاص منابع به طرح های عمرانی مسیر رشد اقتصادی کشور از این و طریق دنبال شود. بررسی گزارش های بانک مرکزی و وزن بالای تسهیلات دهی به بخش صنعت تایید کننده این مسئله است که فعال کردن صنایع کشور از اولویت های دولت بوده است.


بر پایه گزارش ها تا ۲۱ اسفند سال گذشته مجموعا ١٧ هزار ٤٧٤ میلیارد تومان به ٢٦ هزار و ٦٧٨ بنگاه پرداخت شده است. بخش دیگری نیز از طرف دولت به طرح های عمرانی کمک شده که بالغ بر ٣٣ هزار و ٤٥٤ هزار میلیارد تومان تا تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۹۶ است که در مقایسه با ١٨ هزار ٦٤٣ میلیارد تومان مدت زمان مشابه که در سال ۹۵ پرداخت شده بود، رشد ٧٩ درصدی داشته است. ماحصل این اقدامات باعث افزایش نرخ رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در سال ۹۶ شد. بر اساس اعلام مرکز آمار رشد ۹ ماهه اقتصادی سال قبل با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد بوده است. جزییات این گزارش نشان می دهد نرخ رشد بخش کشاورزی در ۹ ماه یک درصد، در صنعت ۳.۱ درصد و در خدمات ۷ درصد بوده است.


کاهش نرخ بیکاری


اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری یکی از ضرورت های اقتصاد کشور است و این مسئله همواره مورد تاکید دولت بوده است. از مهم ترین برنامه های دولت دوازدهم، کاهش نرخ بیکاری عنوان شده است. گزارش مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته، ۱۱.۹ درصد است و این در شرایطی است که نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۵، ۱۲.۳ درصد بوده است.


سخنگوی دولت در خصوص مهم ترین اقدامات دولت در سال ۹۶ در زمینه اشتغال زایی گفت: ما دو کار را در این زمینه انجام دادیم؛ نخست، دادن تسهیلات به بخش‌های خصوصی و سپس، دادن اعتبارات به طرح‌های عمرانی که نتیجه اش این شد که هم سال گذشته و هم امسال رشد سرمایه‌گذاری را داشتیم. در پاییز سال ۹۶ حدود ۹۷۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند و از این تعداد برای ۹۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شد. وی با بیان اینکه میزان تولید شغل باید افزایش یابد، اظهارداشت: بیش از ۱۵ هزار نفر به جمع بیکاران اضافه شده، پس باید برای سال ۹۷ به اندازه بیشتر از جمعیتی که وارد بازار کار می شوند ایجاد شغل کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر