26 فروردين 1397 - 12:40
شافعی مطرح کرد؛

تغییر در تخصیص اعتبارات بانکی با توجه به ارزش افزوده

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواستار تغییر در تخصیص اعتبارات بانکی با توجه به ارزش افزوده شد.
کد خبر : ۸۴۵۳۲
غلامحسین شافعی

به گزارش خبرنگار ایبنا، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران رییس اتاق ایران تاکید کرد: دولت در تخصیص اعتبارات بانکی حجم اشتغالزایی را مدنظر قرار می‌دهد و امکانات را به بنگاه‌هایی که بیشتر اشتغالزایی دارند، می‌دهد در حالی که صنعت تولید باید ارزش افزوده ایجاد کند.


وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: بخش خصوصی بازیگر اصلی در اقتصاد است و باید در تصمیمات مورد مشورت قرار گیرد نه اینکه پس از انجام کار به سراغ بخش خصوصی و چاره‌جویی برویم.


رییس اتاق ایران افزود: رهبری چندین سال است که در شعارهای سال مباحث اقتصادی را مطرح می‌کنند که این موضوع نشان از چالش‌های جدی که اقتصاد می‌تواند برای کشور ایجاد کند، دارد و رهبری سعی می کنند توجه مسئولان و مردم را به این موضوع جلب کنند.


شافعی با بیان اینکه شعار حمایت از کالای ایرانی با توجه به شرایط کشور و بحران‌ها بسیار دقیق انتخاب و مورد توجه واقع شده است، گفت: از زمان نامگذاری تاکنون تحلیل‌های فراوانی بازنشر شده که نشان از توجه به این مقوله دارد.


رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دو عامل طی چند سال گذشته اهداف ترسیم شده را به محاق برده است و موجب شده حالتی از بیم و امید نسبت به دستیابی به اهداف در جامعه ایجاد شود.


شافعی ادامه داد: اولین موضوع فهم واژه‌ها است و متاسفانه در کشور واژه‌هایی از قبیل رقابت، حمایت، انحصار و... و. تعریف دقیق و شفافی ندارند و در عمل موجب شده به مشکل برخورده و به نتایج مطلوب نرسیم.


وی تصریح کرد: در کنار این موضوع وجود ذینفعان صاحب قدرت که منافع آنها با مردم و کشور هم خوانی ندارد جلوی حرکت به سمت رشد و توسعه را گرفته است. شافعی تاکید کرد: واژه حمایت در خصوص برخی صنایع داخلی به وفور استفاده شده اما نتایج مطلوبی حاصل نشده که اگر آنچه سال‌ها تحت عنوان حمایت انجام شد اگر حمایت بوده امروز این صنایع در کجا قرار دارند.


وی افزود: امروز نیازمند ارائه تعریف دقیقی از واژه حمایت هستیم و باید با الگوگیری از سایر کشورها اقدامات لازم را انجام دهیم. شافعی با بیان اینکه حمایت باید از دو منظر عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار گیرد، افزود: خرید کالای ایرانی توسط مردم و دولت حمایت از طرف تقاضا است و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، اعطای مشوق‌های تولید، کاهش مالیات، کاهش حق بیمه و ... حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم است که از طرف عرضه می‌توان انجام داد.


رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: دولت باید بدون سیاسی نگری دست به اصلاحات نوین بزند و در این راه تعامل بین اندیشمندان شکل بگیرد که در غیر این صورت قادر نخواهیم بود در عرصه جهانی اقتصاد حرکتی رو به رشد داشته باشیم.


شافعی با بیان اینکه دولت مقتدر با دولتی که در اقتصاد دخالت کند متفاوت است، تاکید کرد: دولتی که به دنبال اشتغال دولتی باشد موفق نخواهد بود و دولت باید با برنامه‌ریزی جامع استراتژیک و توجه به ارکان توسعه در راستای توسعه حرکت کند.


وی با تاکید بر لزوم بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: اگر قوانین و مشوق‌ها به سمت حمایت از تولید نباشد، نقدینگی به سمت‌های دیگری می‌رود که در این اواخر شاهد بودیم. رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تدوین نقشه راه تولید و تعیین فرصت های سرمایه گذاری بسیار مهم است و باید به دنبال خلق مزیت‌های جدید باشیم چراکه تا زمانی که استراتژی توسعه صنعتی نداشته باشیم، بسیاری از حمایت ها به هرج و مرج منتهی می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر