25 اسفند 1397 - 10:34

آمادگی بخش تعاون برای توزیع کالاهای اساسی

معاون اقتصادی و امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران با تاکید بر دو ویژگی شبکه توزیع تعاونی در کشور، از آمادگی بخش تعاون برای توزیع سایر کالاها خبر داد.
کد خبر : ۹۸۲۶۲
اتاق تعاون ایران

به گزارش ایبِنا محمدعلی ضیغمی با بیان اینکه بخش تعاون ماموریت و مسئولیتی عمومی ندارد، اظهار داشت: شبکه تعاونی کشور در ارتباط با کالایی که در اختیارش قرار می‌گیرد فقط در خصوص اعضا و بخش تعاون مسئولیت دارد.


وی گفت: شبکه توزیع تعاونی و تعاونی‌های مصرف از ابتدای انقلاب در عرصه‌های مختلف و هربخشی که نظام اجرایی کشور نیاز به مدیریت درحوزه توزیع و بویژه توزیع هدفمند داشته، کنار نظام اجرایی کشور بودند و خدمات رسانی کرده‌اند.


معاونت اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران با اشاره به ویژگی‌های این شبکه، افزود: این مجموعه ویژگی‌هایی دارد و ابزار مناسبی برای نظام اجرایی در حوزه تنظیم بازار است و این نقش را به درباره ایام خاص، ایام پُرمصرف، شرایط تحریم گذشته، شرایط توزیع کالای یارانه ای و نظیر آن ایفای کرده باید توجه داشت که تعدد فروشگاه به صورت زنجیره‌ای، منسجم و پراکنش مناسب در تمام نقاط کشور از ویژگی‌های مهم شبکه تعاون است براساس آمار ما حدود ۶ هزار فروشگاه در قالب اتحادیه‌های تعاونی مصرف در سراسر کشور داریم که شبکه گسترده‌ای محسوب می‌شود.


این مقام مسئول در ادامه گفت: ویژگی دوم اینکه، این فروشگاه‌ها به صورت مدیریت شده و زنجیره‌ای قابلیت انجام کار را دارند. علاوه بر اینکه مجموعه تعاونی‌ها یک بخش عمومی، مردم نهاد و اجتماعی محسوب می‌شود و از این منظر بیشتر مورد توجه و اعتماد است.


وی گفت: آنچه در این مقطع زمانی خاص مورد توجه است این است که ما توجه به ویژگی وضعیت اقتصادی، مسائلی که در تامین منابع ارزی هست، همچنین تفاوتی که در قیمت ارز است و به تبع آن تفاوتی که در قیمت کالا وجود دارد، قاعدتا برای کالاهایی که به نوعی از یارانه دولت استفاده می‌کنند و منشا آن ارز با قیمت ارزان‌تری است این کالاها را در نظام توزیع به نحوی مدیریت کرد که به دست مصرف کننده نهایی برسد چرا که دولت هزینه گزافی را بابت تامین این کالاها با ارز ارزان تر پرداخت می‌کند.


این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا شبکه تعاون می تواند برای سایر بخش ها نیز ایفای نقش کند، بیان داشت: اگر دولت، تصمیم بگیرد که از طریق بخش تعاون جامعه هدف دیگری را پوشش دهد، این امکان و آمادگی در بخش تعاون وجود دارد.


ضیغمی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: در اتاق تعاون برای مدیریت هدفمند توزیع برای اقلام اساسی نه برای یک کالای خاص و نه برای یک بخش،  بلکه با توجه به شرایط حال حاضر و با تکیه بر تجارب و تخصص کارشناسان آی تی،  سامانه های توزیعی ایجاد کردیم که این سامانه ها نظارت‌پذیر هستند و به صورت حتی توزیع غیرفروشگاهی  و البته به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر از مرحله تامین تا مصرف کننده نهایی، قابلیت اجرایی دارد.


وی تاکید کرد: این شبکه قوی، منسجم و قابل اعتمادی است که می‌تواند کمک خوبی برای نظام توزیع کشور در ابعاد مختلف باشد. اتاق تعاون یک بخش هماهنگ کننده و مدیریتی کار را به عهده دارد و بخش های اجرایی اتحادیه های سراسری هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر