28 ارديبهشت 1398 - 11:32

سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت به ۵۰۵ میلیارد می‌رسد

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که در سال ٢٠١٩ سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز افزایش یافته و به ۵۰۵ میلیارد دلار برسد.
کد خبر : ۱۰۰۰۶۲
نفت

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی ‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی نوشت: طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، کل سرمایه ‌گذاری جهان در حوزه انرژی در سال ٢٠١٨ حدود ۱.۸۵ تریلیون دلار بود. در این سال کُند شدن رشد کارایی انرژی و مخارج در زمینه انرژی‌ های تجدیدپذیر، از طریق افزایش سرمایه ‌گذاری در بخش‌ های نفت و گاز، جبران شد.


در بخش صنایع بالادستی نفت و گاز، با افزایش ۴ درصدی، حجم سرمایه‌ گذاری در سال ٢٠١٨ بالغ بر ۴۷۷ میلیارد دلار بود که علت آن رشد بهای نفت و گرایش به سمت پروژه‌های کوتاه‌ مدت تولید نفت شل، بوده است. آژانس بین‌ المللی انرژی پیش ‌بینی کرده که در سال ٢٠١٩ سرمایه ‌گذاری در این حوزه افزایش یافته و به ۵۰۵ میلیارد دلار برسد.


در حوزه تولید نیرو، در سال ٢٠١٨ حدود ٧٧۵ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری شد که با اُفت یک درصدی همراه بود. با وجود کاهش مزبور، این حوزه از لحاظ حجم سرمایه ‌گذاری در صدر سرمایه‌ گذاری‌های حوزه انرژی قرار دارد.


انتظار می ‌رود حجم سرمایه ‌گذاری در زمینه انرژی کم کربن، در سال ٢٠١٩ افزایش یابد. در سال ٢٠١٨ رقم سرمایه‌ گذاری در این حوزه حدود ۶۲۰ میلیارد دلار بود که سهم آن از کل سرمایه ‌گذاری ‌ها در بخش انرژی معادل ۳۵ درصد است. لازم است این سهم در سال ٢٠٣٠ به ۶۵ درصد برسد.


همچنان کشور چین بزرگترین سرمایه ‌گذار در حوزه انرژی است. این کشور در سال ٢٠١٨ حدود ۳۷۵ میلیارد دلار در این بخش، سرمایه ‌گذاری کرده که بعد از آن کشور آمریکا با رقم ٣۵۰ میلیارد دلار قرار دارد.


برچسب ها: نفت سرمایه گذاری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر