01 خرداد 1398 - 09:44

چشم انداز نوسان نرخ ارز در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرات متفاوت کاهش یا افزایش نرخ ارز بر بازار سهام گفت: تعادل در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز می‌تواند چشم انداز بازار سرمایه را تعیین کند.
کد خبر : ۱۰۰۲۱۸
بورس

مهدی کاظمی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به روند متعادل و کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته گفت: بازگشت ارزهای صادراتی به اقتصاد کشور، از میان رفتن آثار روانی منفی مناقشات سیاسی و جدال‌های بین‌المللی و نیز تهدیدهای ایالات متحده از جمله عواملی هستند که موجب شده تا این روزها شاهد تعادل در بازار ارز و کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم.


عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در خصوص اثرپذیری بازار سرمایه از نوسانات نرخ ارز اذعان داشت: نوسانات ارزی همواره از جمله عوامل و مولفه‌های اثرگذار بر دادوستدهای بازار سرمایه بوده و هر کاهش یا افزایش نرخ ارزی در بازار می‌تواند اثر متفاوتی بر شرکت‌ها و صنایع بازار سهام و در نتیجه شاخص بورس داشته باشد.


وی افزود: به طور کلی، کلیت بازار سرمایه از افزایش نرخ ارز اثر مثبت می‌پذیرد؛ چرا که از یک سو افزایش نرخ ارز بر سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور اثر مثبت دارد و از سوی دیگر هر افزایش نرخ ارزی در اقتصاد ما، مساوی است با افزایش تورم و در نتیجه ارزش ریالی دارایی‌های شرکت‌ها و بنگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین از این جهت نیز شاهد افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها و در نتیجه رشد قیمت سهام و شاخص در بازار سهام هستیم.


کاظمی ادامه داد: این در شرایطی است که افزایش نرخ ارز بر هزینه تمام شده شرکت‌ها نیز اثر منفی دارد و موجب کاهش سودآوری شرکت‌ها و صنایع می‌شود که از این منظر نیز بخشی از اثرات رشد قیمت ارز در تالار شیشه‌ای جبران می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در مقابل اما کاهش نرخ ارز نیز اثرات متفاوتی را برای بازار سهام به همراه دارد و موجب کاهش سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود.


وی اظهار داشت: با وجود این کاهش نرخ ارز به ویژه برای آن دسته از شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند خبر خوبی است و کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش سودآوری را برای آنها به همراه دارد. ضمن اینکه افت نرخ ارز هزینه تمام شده محصولات را در سایر بنگاه‌ها و صنایع کاهش می‌دهد و از این جهت نیز بازار سهام اثر متفاوت و مثبتی را خواهد گرفت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر