13 خرداد 1398 - 14:53
مدیرعامل فرابورس ایران شفاف‌سازی کرد :

دلایل عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش در بازار پایه جدید

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به ابهامات و سوالاتی که از سوی سهامداران بازار پایه در خصوص چرایی مخفی بودن سفارش‌های خرید و فروش در دستورالعمل جدید این بازار مطرح شده است، شفاف‌سازی کرد.
کد خبر : ۱۰۰۵۹۵
هامونی

به گزارش ایبِنا، امیر هامونی معاملات بازار پایه را بر اساس دستورالعمل جدید کاملا شفاف و به دور از هرگونه ابهام خواند و گفت: هنگامی که معاملات سهام شرکت‌ها در بازار پایه جدید آغاز شود آیتم‌های مربوط به معاملات انجام‌شده اعم از قیمت پایانی معاملات سهم، دامنه نوسان قیمت و نیز حجم و ارزش معاملات مانند گذشته مشخص است و در تابلو معاملات نیز انتشار می‌یابد، از این رو اطلاق معاملات غرری به معاملات بازار پایه موضوعیتی ندارد.


الگوریتم‌های مچینگ


مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه در بازار پایه جدید انجام معاملات کماکان بر اساس الگوریتم‌های مچینگ در سایر بازارهای فرابورس صورت می‌گیرد و عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش هیچگونه ابهامی در روند انجام معاملات ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: این موضوع کمک می‌کند تا فرد بر اساس تحلیل خود و به دور از هیجانات کاذب و گمراه‌کننده اقدام به سفارش‌گذاری در این بازار کند.


عدم توجه به سیگنال‌ها


وی با اشاره به اینکه در بازارهای مختلف، معاملات بر اساس انتظارات شکل می‌گیرد و انتظارات نیز بر اساس اطلاعات مالی هر فرد از سهام مورد معامله برآورد می‌شود، افزود: هدف از عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش در بازار پایه جدید همچون سایر بورس‌های معتبر دنیا آن بوده که سهامداران انتظارات خود را بر اساس تحلیل و تصمیم خود شکل دهند و در خصوص خرید و فروش سهم در بازار پایه تصمیم‌گیری کنند نه آنکه تحت تاثیر سیگنال‌هایی که از سوی برخی افراد و گروه‌ها روی سهم‌ها داده می‌شود در معاملات حضور پیدا کنند.


تصمیم گیری بر اساس تحلیل


مدیرعامل فرابورس نمایش سفارش‌های خرید و فروش را در بازار پایه، فراهم کردن امکان سیگنال‌دهی برخی افراد و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دانست و بیان کرد: این موضوع سبب می‌شود تا دستکاری قیمت و القای ظاهر گمراه‌کننده از روند معاملات با استناد به صف خرید یا فروش سهام مورد نظر توسط سیگنال‌دهنده‌ها راحت‌تر شود، اما با عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش، سهامداران به مراتب کمتر تحت تاثیر هیجانات قرار می‌گیرند و ورود سفارش‌ها به میزان بیشتری در نتیجه تصمیم و تحلیل خود سرمایه‌گذاران خواهد بود.


اجماع نظر بازار


به گفته وی علاوه بر انتشار جزئیات معاملات انجام‌شده، در دوره‌های سفارش‌گیری نیز قیمت‌های TOP (قیمت نظری گشایش) نمایش داده می‌شود که در واقع اجماع نظر بازار را روی قیمت سهم نشان می‌دهد و سهامدار بر اساس تحلیل خود در معامله سهام بازار پایه حضور پیدا می‌کند.


عدم تقارن اطلاعاتی


مدیرعامل فرابورس همچنین عدم تقارن اطلاعاتی را ریسک ذاتی بازار پایه دانست و گفت: بحث شفافیت در بازار پایه همانطور که به دفعات عنوان شده است به عدم تقارن اطلاعاتی ناشران بازار پایه بازمی‌گردد که همین موضوع نیز در طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز مد نظر قرار گرفته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها