28 خرداد 1398 - 08:34
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

نقدشوندگی بالا، مزیت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام از ظرافت‌ها و مختصات خاص نسبت به سایر بازارها برخوردار است و از مزایای آن می‌توان به نقدشوندگی سریع اشاره کرد.
کد خبر : ۱۰۱۰۳۴
تالار شیشه‌ای در یک روز کاری

منصور کریمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: با توجه به رکودی که در سایر بازارها وجود دارد این روزها شاهد بهبود معاملات بازار سرمایه هستیم و نقدینگی نیز به دنبال بازاری می‌گردد که سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کند؛ از این رو بازار سهام بهترین گزینه برای کسب سود است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که این بازار، بازاری تخصصی است که نیاز به داشتن اطلاعات مختلف و همه جانبه دارد، افزود: بنابراین لازم است افراد تازه‌وارد به بازار سهام با اطلاعات بیشتر و مطالعه همه‌جانبه وارد این بازار شوند.
وی در خصوص تفاوت‌های بازار سرمایه با سایر بازارها از جمله مسکن، خودرو، ارز و طلا گفت: از آنجا که افزایش یا کاهش ارزش سهام یک شرکت تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت در خصوص صورت‌های مالی و سود و زیان و نیز تولید شرکت و همچنین وضعیت جهانی کالاها، قیمت جهانی نفت، معادلات سیاسی در داخل و خارج کشور، وضعیت صنایع، تصویب قوانین و مقررات مرتبط با صنعت و بسیاری دیگر از مولفه‌ها است، این موضوع موجب می‌شود در شرابط گوناگون سهام یک شرکت روند رو به رشد و یا کاهشی را در پیش بگیرد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به عنوان مثال در حالی که شاخص بورس و بیشتر نمادهای معاملاتی در بازار سهام به دلایل مختلف مثبت و رو به رشد هستند، در عین حال ممکن است نماد معاملاتی دیگری به شدت کاهشی باشد. بنابراین باید بر این نکته تاکید کرد که بازار سهام بازار تخصصی است و ورود به آن نیازمند تجربه، مطالعه، اطلاع از وضعیت شرکت و رصد خبرهای مختلف در داخل و خارج کشور است.
وی تصریح کرد: از این رو به سهامداران بویژه تازه‌واردان به بازار سهام پیشنهاد می‌کنیم از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای حضور در بازار سرمایه استفاده کنند و از این طریق ریسک حضور خود را کنترل کنند.
کریمی ادامه داد: در مقابل بازار سرمایه بازارهایی همچون مسکن، خودرو، سکه و طلا وجود دارند که با سرمایه‌های مختلف افراد می‌توانند با اطلاع اندکی از وضعیت بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
وی گفت: البته سایر بازارها نیز ریسک‌های مختص خود را دارند، اما بازار سرمایه به دلیل تاثیرپذیری سریع و آنی و نیز بیشتر نسبت به سایر بازارها از خبرها و اطلاعات کوناگون از ریسک بیشتری نسبت به سایر بازارها برخوردار است.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: البته یکی دیگر از نکات مثبت و متمایز بازار سهام نسبت به سایر بازارها نقدشوندگی آن است و سرمایه‌گذاران در هر لحظه‌ای که اقدام به عرضه سهام خود کنند، امکان فروش آن وجود دارد. این درحالی است که در سایر بازارها نقدشوندگی تحت تاثیر وضعیت و شرایط آن بازار است و ممکن است در این بازارها فروش دارایی‌ها ماه‌ها به طول بکشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر