بازدهی آیفکس ۳۲ درصد شد

شاخص کل فرابورس با ۱۳ درصد رشد در خردادماه سال جاری، بازدهی خود از ابتدای سال به ۳۲ درصد رساند.
کد خبر : ۱۰۱۱۹۰
99

به گزارش ایبِنا، فرابورس خردادماه ۹۸ را با رونق چشمگیر معاملات پشت سر گذاشت به طوری که طی این ماه تغییر مالکیت ۳۳ هزار و ۶۵۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴۷ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال رقم خورد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۷۰ درصدی حجم و ۲۵۶ درصدی ارزش معاملات را نشان می‌داد.


بر اساس این گزارش، به طور کلی در ۱۸ روز کاری خردادماه روزانه ۲ هزار و ۴۲۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال در فرابورس خرید و فروش شد.


در سه ماهه نخست امسال نیز شاهد معامله ۱۰۰ هزار و ۸۴۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۷۱ هزار و ۴۷ میلیارد ریال بودیم که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از رشد بیش از ۵۰۰ و ۲۰۰ درصدی حجم و ارزش دادوستدها حکایت داشت.


در همین حال شاخص کل فرابورس با ۱۳ درصد رشد در خردادماه، بازدهی خود از ابتدای سال را به ۳۲ درصد رساند، در حال حاضر آیفکس در ارتفاع ۲ هزار و ۹۷۸ واحدی قرار دارد.


در این ماه ارزش بازار نیز با ۱۱ درصد افزایش مواجه شد تا این متغیر رشد ۲۴ درصدی را از آغاز سال ۹۸ تجربه کند.


بازارهای اول و دوم


نگاهی به معاملات بازارهای فرابورس در خردادماه نشان می‌دهد تمامی بازارها با رونق دادوستدها روبه رو بوده‌اند به طوری که در بازارهای اول و دوم حجم معاملات بیش از ۱۸۰ و ۳۸۰ درصد و ارزش آن افزون بر ۶۰۰ و ۵۷۰ درصد افزایش یافته است.


رونق معاملات در بازار SME نیز مشهود است. در خردادماه شاهد معامله ۶۰۰ هزار سهم به ارزش ۴ میلیارد ریال در این بازار بودیم که رشد ۱۷ و ۶۲ درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به خرداد ۹۷ نشان می‌دهد.


همچنین در بازار پایه سهامداران اقدام به جابه جایی ۲۱ هزار و ۲۶۳ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۴۳ هزار میلیارد ریال کردند که به ترتیب بیش از ۷۰۰ و ۹۰۰ درصد حجم و ارزش دادوستدها در این بازار افزایش یافت.


در کنار دادوستدهای انجام‌شده در بازار سهام فرابورس همچنین عرضه اولیه سهام دو شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد و تولید ژلاتین کپسول ایران در بازار دوم رقم خورد. شرکت اول از گروه زراعت و خدمات وابسته و شرکت دوم از صنعت مواد و محصولات دارویی بود.


همچنین در خردادماه معامله عرضه عمده ۳.۴۹ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در بازار دوم به ارزش کل معامله بیش از ۸۳۱ میلیارد ریال قطعیت یافت.


محصولات شیمیایی در صدر صنایع


ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME به رقم ۹۰ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن ۱۱ درصد، صدرنشین صنایع فرابورسی شد. پس از آن گروه «فلزات اساسی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به ترتیب با اختصاص ۹ و ۸ درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام در جایگاه دوم و سوم ایستادند.


تحولات بازار بدهی


ماه کاری گذشته ۵ سری اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا۷۲۳، اخزا۷۲۰، اخزا۷۱۸، اخزا۷۲۱ و اخزا ۷۲۲ در بازار ابزارهای نوین مالی برای نخستین بار عرضه شد. تاریخ سررسید این اوراق در ماه‌های متفاوتی از سال ۱۴۰۰ است و قیمت آن‌ها در روز عرضه در بازه ۶۰۱ هزار تا ۶۵۱ هزار ریال کشف قیمت شد.


خردادماه ۶۴۳ میلیون ورقه به ارزش ۳۹ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی مورد معامله قرار گرفت که مجموع دادوستدهای اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود.


معاملات این بازار نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۸۸ و ۴۲ درصدی حجم و ارزش معاملات روبه رو شد.


در این بازار اوراق بدهی و صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله با افزایش دادوستدها نسبت به خردادماه ۹۷ روبه رو شدند و اوراق تسهیلات مسکن افت حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.


وضعیت اوراق بدهی


در هفته پایانی خردادماه شاخص کل فرابورس به روند صعودی خود ادامه داد و بازدهی یک درصدی را در این هفته کسب کرد.


اوراق بدهی و ETF ها نیز افزایش معاملات را نسبت به هفته پیش از آن تجربه کردند. اما بازارهای فرابورسی به غیر از بازار پایه با افت دادوستدها روبه‌رو شدند.


در این میان مهم‌ترین رخداد فرابورسی در آخرین هفته کاری فرابورس در خردادماه مربوط به کسب رتبه‌های برتر در لیگ قهرمانان فیاس توسط کارگزاری‌های عضو فرابورس است.


روند نوسان حرکت شاخص فرابورس «آیفکس»



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر