09 تير 1398 - 09:08
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

جزییات معاملات املاک کلنگی/قیمت از متری ۵۰هزار تا ۶۳ میلیون تومان

تازه‌ترین آمارهای رسمی در خصوص وضعیت معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی ارزان‌ترین و گران‌ترین استان های کشور به لحاظ معاملات این گروه از املاک را معرفی می‌کند.
کد خبر : ۱۰۱۴۰۹
بافت فرسوده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مرکز آمار ایران در گزارشی که به تازگی منتشر کرده استان تهران را به عنوان گران‌ترین استان کشور در معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی معرفی کرده است. همچنین در این گزارش از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان ارزان ترین استان از نظر قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی یاد شده است.


بر این اساس زمستان ۹۷ بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده بین خریداران و فروشندگان معادل ۱۰ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۱۱ مترمربع مربوط به استان تهران و کمترین آن ۷۶ هزار تومان با میانگین مساحت ۳۶۳ مترمربع مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. با این حال ارزان‌ترین معامله خرید زمین و ملک مسکونی کلنگی در این بازه زمانی در استان لرستان به ثبت رسیده و گران‌ترین زمین معامله شده در زمستان ۹۷ در بازار خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی نیز در تهران بوده است.
ارزانترین زمین و ملک کلنگی مورد معامله در این بازه زمانی در استان لرستان با مترمربعی ۵۰ هزار تومان معامله شده است.این در حالی است که قیمت هر مترمربع از گران‌ترین زمین یا ملک کلنگی معامله شده در شهر تهران در زمستان سال ۹۷ معادل ۶۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان برآورد شده است.
در این گزارش همچنین پرمعامله‌ترین و کم معامله‌ترین استان های کشور به لحاظ معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی معرفی شده‌اند. اطلاعات منتشر شده حاکی است از کل معاملات انجام شده در زمستان ۹۷ برای فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در کشور استان البرز بیشترین سهم را در میان سایر استان ها داشته است. همچنین ۱۴.۴ درصد از کل معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی کل کشور در زمستان ۹۷ در این استان البرز انجام شده است. این در حالی است که کمترین سهم در انجام معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در کشور در این بازه زمانی مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است.
براساس اطلاعات منتشر شده از آخرین وضعیت بازار معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در زمستان ۹۷ میانگین قیمت هر مترمربع زمین و ملک کلنگی در کل کشور با عبور از مرز دو میلیون تومان به دو میلیون و ۸۶۵ هزار تومان رسید.میانگین مساحت زمین ها و املاک مسکونی کلنگی معامله شده در بازار املاک زمستان ۹۷ نیز ۲۶۴ مترمربع گزارش شده است. متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین و املاک مسکونی کلنگی در این بازه زمانی در مقایسه با یک فصل قبل از آن ۳۶.۶ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۱۲۱.۹ درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل ۱۸.۸ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۲۸.۶ درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش سهم تهران در معاملات خرید و فروش زمین و املاک کلنگی در زمستان ۹۷ از کل معاملات زمین کل کشور برابر با ۹.۷ درصد بوده است.
اگرچه در معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی تهران بیشترین سهم را از کل معاملات کشور دارد اما به لحاظ بیشترین سهم از معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در کشور بعد از استان های البرز، مازندران و فارس در رتبه چهارم قرار دارد.
این موضوع از یک زاویه به دلیل کمبود زمین خام قابل ساخت و ساز در تهران است.همچنین بررسی ها حاکی از کاهش عرضه املاک مسکونی کلنگی به بازار معاملات مسکن پایتخت است.عمده ساخت و سازهای شهر تهران به دلیل کمبود زمین خام با قابلیت ساخت مسکن بر روی زمین املاک مسکونی قدیمی و کلنگی انجام می شود.


برچسب ها: املاک مرکز آمار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر