18 تير 1398 - 10:44
در پاسخ به ایبِنا اعلام شد؛

تشکیل کمیته حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از تشکیل کمیته حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.
کد خبر : ۱۰۱۷۵۰
صالح آبادی

علی صالح آبادی صبح امروز در یک نشست خبری که با حضور خبرنگاران به مناسبت سالگرد بانک توسعه صادرات برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایبِنا درباره فعالیت و عملکرد بانک، اظهارداشت: بانک توسعه صادرات بانک‌ حامی صادرکنندگان است و با هدف حمایت از صادرات کشور به ویژه صادرات غیرنفتی ایجاد شده و امروزه با توجه به شرایط تحریم و سعی دشمن بر کاهش صادرات نفت کشور طبیعی است که صادرات غیر نفتی از اهمیت خاصی برخوردار شود.


مدیر عمال بانک توسعه صادرات افزود: به نظر من اگر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد کشور بازگردد و از آنجایی که سیاست بانک مرکزی هم در همین راستا است، اگر فروش نفت کشور به صفر برسد می‌توانیم با صادرات غیر نفتی کل ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم از این جهت نقش بانک توسعه صادرات برای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی مهم است؛ البته صادرات و صادرات کالا و خدمات نیست و صادرات کالاها و محصولات دانش‌بنیان نیست در این دسته قرار دارد.


وی بیان داشت: در کنار شرکت های بزرگ شرکت های کوچک و متوسط و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود و بانک توسعه صادرات نیز حمایت از این بخش را از جمله اقدامات و اهداف خود در سال جاری قرار داده است. در حوزه دانش بنیان ساز و کارهای پیش‌بینی شده و کمیته خاصی نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده و برخی از شعب ویژه بانک نیز مامور اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان شده اند.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان توضیح داد: در سال ۹۷ رقم ۱۵۱۴ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شد که در مقایسه با رقم ۹۴۰ میلیارد ریال تسهیلات این بخش در سال ۹۶ رشد قابل توجهی حاصل شده است. همچنین در سال ۹۶ به شرکت های کوچک و متوسط نیز ۵۷۸۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که این رقم در سال ۹۷ به ۷۴۹۳ میلیارد ریال افزایش یافت و در سال جاری نیز حمایت از این دو بخش از جمله برنامه‌های مهم در بانک توسعه صادرات است.


حمایت از شرکت‌های صادراتی با پرداخت تسهیلات و خدمات بانکی


صالح‌آبادی با تاکید بر پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات بانکی به شرکت‌های صادراتی گفت: در سال ۹۷ به شرکت های صادراتی ۵۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۳۴۳ میلیون دلار تسهیلات ارزی پرداخت شد. امسال نیز در نظر داریم تا این تسهیلات را گسترش داده به خصوص تسهیلات ریالی را زیرا به دلیل نوسانات ارزی میزان تقاضا تسهیلات ارزی ثابت است، اما تقاضای دریافت تسهیلات ریالی افزایش یافته که امیدواریم بتوانیم تسهیلات بیشتری به متقاضیان پرداخت کنیم.


وی ادامه داد: ما در نظر داریم در کنار تسهیلات، خدمات بانکی هم به صادرکنندگان ارائه شود خدماتی از جمله حوالجات مشتریان، ضمانت نامه ها و ... زیرا با توجه به افزایش نرخ ارز نیاز به نقدینگی مرغ‌های صادراتی افزایش یافته و سعی داریم تا تسهیلات ریالی بیشتری در کنار برخی خدمات به متقاضیان ارائه شود تا این خدمات بتواند بخشی از نیاز شرکت‌ها و صادرکنندگان به منابع را تامین کند.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات بیان داشت: به صادرکنندگان ابزارهای مکمل ارائه می کنیم تا بتوانند با استفاده از این تسهیلات کم بوده نقدینگی خود را جبران کنند. صالح آبادی در ادامه شرکت های صادرکننده و حوالجات ارزی مشتریان را یکی دیگر از بحث‌های مهم در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با امکانات خوبی که در اختیار داریم علی‌رغم همه محدودیت‌ها حوالجات مشتریان به نحو احسنت در حال انجام است و تلاش ما بر این است که صادرکنندگان مشکلی در نقل و انتقال ارز نداشته که در این بین نقش صرافی بانک توسعه صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که هیچگونه ثبت سفارشی در حال حاضر در بانک توسعه صادرات وجود ندارد و تمامی ثبت‌ها انجام شده است و نقل و انتقالات حاصل از صادرات نیز در سامانه نیما ارز شده و از طریق بانک جابجایی آن صورت گرفته است. در سال ۹۷ یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار از طریق بانک توسعه صادرات و ۵۷۷ میلیون دلار از طریق صرافی این بانک جابجا شده است.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات از تفاهم جدید این بانک با بانک مرکزی خبر داد و افزود: در راستای خدمات ارزی به صادرکنندگان با بانک مرکزی تفاهمنامه داشتیم تا صادرکنندگان به توان ارز حاصل از صادرات خود را که به شکل اسکناس به کشور وارد می‌شود بدون محدودیت از طریق صرافی بانک توسعه صادرات به نرخ آزاد خریداری و معادل ریالی آن در همان روز به حساب صادرکنندگان واریز شود تا کمکی به بهبود روند فعالیت آنها باشد.


وی درباره برنامه های بانک در سال جاری توضیح داد: مشتریان بانک توسعه صادرات در شرایط فعلی مورد حمایت کامل بانک قرار دارد و بر این اساس اقداماتی در سال جاری در نظر گرفته شده تا بانک بتواند خدمات بیشتری را در اختیار مشتریان و صادر کنندگان قرار دهد. از جمله این اقدامات حمایت های اعتباری است تامین سرمایه در گردش بنگاه های صادراتی با توجه به نیاز به نقدینگی در شرایط فعلی کشور و همچنین تخفیفات و ترجیحا در نرخ سود را می توان از مهمترین برنامه ها در سال جاری عنوان کرد. منابع مشترک صندوق توسعه ملی و بانک با نرخ ۱۴.۵ درصد به تسهیلات صادراتی اختصاص خواهد یافت و بخشی از منابع نیز با سود ۱۱ درصد پرداخت می‌شود. البته منابع داخلی بانک نیز سود ۱۸ درصد را دارد که بسته به رتبه اعتباری صادرکنندگان و نمونه بودن آنها می‌تواند در حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش یابد. اما به صورت کلی نرخ تسهیلات ما ۱۴.۵ درصد است.


صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه تمرکز زدایی از تصمیم‌گیری های اعتباری در بانک یکی دیگر است اقدامات بانک در سال جاری گفت: بانک توسعه صادرات در نظر دارد تا با افزایش اختیارات شعب فعالیت و ارتباط با مشتریان را بیش از پیش آسان و سهل گرداند، گفت: یکی از مهمترین اقدامات در بانک توسعه صادرات تسهیلات غیر جاری است که در حدود ۱۰ درصد کل تسهیلات است و این میزان هم به دلیل مشکلات بر اوضاع شرکت‌ها در بازپرداخت این تسهیلات است.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه خرید دین در این بانک آغاز شده، درباره همکاری با شرکت‌های همسایه نیز توضیح داد در مرکز مراقبت های ارزی و بین المللی هم مانند قبل با بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما در حال فعالیت هستیم همچنین اولویت کشورهای همسایه برای ما بسیار مهم است که مراودات خود را داشته باشیم.


صالح آبادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبِنا درباره بانکداری باز که در این بانک مدتی است آغاز شده، گفت: بانکداری باز در بانک توسعه صادرات افتتاح شده و اگر در گذشته مشتریان برای دریافت خدمات بانکی به شعب بانک مراجعه می‌کردند اما با آغاز این اقدام دسترسی مشتریان به سامانه‌های بانک امکان پذیر می شود و می توانند بدون محدودیت به سامانه ها دسترسی داشته باشند و شرکت به مانند یک شعبه فعالیت می‌کند و از آن جایی که بانک توسعه صادرات تنها ۴۰ شعبه در کل کشور دارد با آغاز بانکداری باز هر شرکت یک شعبه برای بانک خواهد بود.


وی درباره دسترسی مشتریان به اطلاعات در بانکداری باز توضیح داد: هر یک از مشتریان ما می توانند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند اما اطلاعات سایر مشتریان در اختیار آنها قرار داده نمی شود و تنها در حد و حدود که بانک مرکزی اجازه داده می توانند در اطلاعات و سامانه های بانک دسترسی داشته باشد و همچنین از نظر امنیت نیز ساز و کارهای لازم دیده شده و از آنجایی که این اقدام در ابتدای راه است با همکاری و حمایت شرکت خدمات انفورماتیک در حال انجام است تا ضعف ها و مشکلات احتمالی در این سیستم مشخص و رفع شود.


صالح آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود عدم پذیرش صادرات ریالی به عراق و افغانستان، آیا مکانیزم‌هایی برای صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی با وجود صادرات ریالی وجود دارد یا خیر، ادامه داد: وقتی صادرات به صورت ریالی صورت می‌گیرد، ارز دریافت شده از خریدار خارجی تحویل صرافی شده و مابه ازای آن ریال دریافت می‌شود اما لزوماً ارز ناشی از فروش به کشور باز نمی‌گردد، در حالی که این ارز باید به چرخه تجاری بازگشته و مورد مصرف قرار گیرد. پس باید به گونه‌ای عمل کرد که فروش کالاهای ایران در بازارهای خارجی تبدیل به کالا، خدمات و یا ارز شود تا بتواند مفید باشد.


این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: ما در نظام بانکی مکانیزم‌هایی در اختیار داریم تا بتوانیم ارز حاصل از صادرات ریالی را هم با تعامل صادرکننده به کشور بازگردانیم و این اتفاق در عمل قابل انجام است و این در شرایطی است که ما معتقدیم حتی اگر فروش نفت ایران به صفر هم برسد، مشروط به اینکه ساماندهی‌های لازم در نظام ارزی کشور صورت گیرد، نیازها کاملاً از طریق صادرات غیر نفتی برآورده خواهد شد.


این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به اینکه  در اوایل امسال پیش بینی ما این بود که ثبات در بازار ارز حاکم شود و اکنون نیز همانطور که مشاهده می‌شود این اتفاق رخ داده، گفت: ما در حال حاضر روی ریل ثبات بازار ارز در حال حرکت هستیم و البته پیش بینی ما این است که این ثبات ادامه یابد.


وی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری با وجود محدودیت‌ها، با کمترین مشکل ارزی مواجه خواهیم بود چرا که صادرکنندگان در طول یک سال اخیر مسیر خود را پیدا کرده و توانسته‌اند از تجربیات دور قبلی تحریم‌ها بهره گرفته و صادرات خود را انجام و ارز حاصل از آن را هم به کشور بازگردانند. در حال حاضر مشکل خاصی به لحاظ تامین ارز در کشور وجود ندارد و امسال را نیز با آرامش سپری خواهیم کرد. ضمن اینکه تلاش داریم به لحاظ نقدینگی منابع ارزی و ریالی خود را تامین کرده و شرایط را مدیریت کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها