کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

رفتارهای هیجانی در بورس باید کنترل شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بخشی از اُفت شدید دیروز قیمت‌ سهام شرکت‌ها و شاخص بورس به دلیل رفتار هیجانی معامله‌گران بوده است.
کد خبر : ۱۰۲۰۷۱
بورس

ابراهیم خلیلی در گفت وگو با ایبِنا با اشاره به اُفت شدید شاخص بورس و قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای گفت: اُفت و خیر قیمت‌ها و شاخص در بازار سهام امری طبیعی و عادی است و نباید این‌گونه انتظار داشت که همواره قیمت‌ها در این بازار روند رو به رشدی داشته باشند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به رشدهای پیاپی قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین رکوردشکنی‌های شاخص بورس، در مقطعی بازار نیاز به اصلاح دارد. بنابراین بخشی از اُفت چشمگیر شاخص و قیمت‌ها در بورس به اصلاح قیمتی باز می‌گردد.


وی اضافه کرد: از طرف دیگر پس از افزایش قیمت‌ها در بازار سهام، در مقاطعی سرمایه‌گذاران به بهانه‌های مختلف اقدام به فروش سهام خود و ذخیره و شناسایی سود می‌کنند که بخشی دیگری از فشار فروش در بازار سرمایه در روز گذشته به این موضوع مرتبط است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه دیگر در این زمینه این است که بخش قابل تاملی از فروش‌های دیروز بازار مرتبط با رفتار هیجانی و به اصلاح فعالان بازار، «رفتار گله‌ای» است که موجب شد تا در بیشتر نمادهای معاملاتی شاهد فشار فروش باشیم.


وی گفت: این در حالی است که همزمان با افزایش حجم و ارزش معاملات بازار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی نیز صورت گیرد و توسعه‌یافتگی بازار سرمایه و اقتصاد بدون فرهنگ‌سازی امکانپذیر نخواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ ارز در اُفت دیروز بازار اثرگذار بوده است، تصریح کرد: هر چند که کاهش نرخ ارز برای شرکت‌های صادرت‌محور خبر ناخوشی است و اثر منفی بر معاملات این گروه از شرکت‌ها دارد، اما در مجموع کاهش نرخ ارز نویدبخش کاهش هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه است، بنابراین کاهش نرخ ارز به تنهایی نمی‌تواند موجب اُفت چشمگیر شاخص و قیمت‌ها شود. ضمن اینکه اثرگذار کاهش نرخ ارز بر تمامی نمادهای معاملاتی یکسان نیست.


وی در پایان اذعان داشت: با توجه به مولفه‌های مختلف از جمله رکود حاکم بر سایر بازارها و نیز بهبود شرایط سیاسی، بدون شک بازار سرمایه در آینده بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خواهد کرد و این بازار دوباره به تعادل و روند رو به رشد خود باز خواهد گشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر