09 مرداد 1398 - 13:41

امضای ۲ تفاهمنامه در همایش رونق تولید بااحیا وفعالسازی معادن کوچک

۲ تفاهمنامه در همایش رونق تولید بااحیا وفعالسازی معادن کوچک امضا شد.
کد خبر : ۱۰۲۶۳۳
استقرار مدل تعالی سازمانی چابک سازی و ارزش آفرینی برای ذینفعان را تضمین می کند

به گزارش ایبِنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن این تفاهمنامه روز گذشته با حضور حسین عسکری عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن، وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و فرید دهقانی مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی در هتل ارم محل همایش رونق تولید با محوریت احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به امضای طرفین رسید.


عسکری که در پنل سیاست ها و برنامه های حمایتی جهت فعالسازی معادن حضور داشت گفت: در کشور تامین مالی پروژه ها از طریق بانک ها است و این یک خطای راهبردی است و امروز که با شرایط حاد اقتصادی روبرو هستیم بیشتر واحدهای تولیدی نیازمند منابع مالی برای حفظ تولید هستند از طرفی به دلیل عدم افزایش سرمایه ای برای بانک ها و حجم مکاتبات معوق توان تسهیلات دهی بانک ها هم کاهش یافته و باید سازوکار ها تغییر کند و نحوه تامین منابع مالی از بازار سرمایه، اوراق مشارکت و ... صورت گیرد.


وی افزود: برای اینکه سیستم بانکی عملکرد خوبی برای تامین مالی در بخش معدن داشته باشد باید شناخت سیستم بانکی از پتانسیل های معدن افزایش یابد و این آگاهی باید توسط مسئولین معدنی به سیستم بانکی تزریق شود.


وی ادامه داد: ما وقتی وارد تامین مالی یک طرح می شویم باید آگاهی به پتانسیل های واحد از جمله ماشین آلات و نحوه فروش و صادرات آن داشته باشیم، تکنولوژی معدن برای ما مشخص نیست و نظارت بر تیم اجرا و بازپرداخت هم مهم است.


عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن اظهار داشت: بانک صنعت و معدن آماده است با مشارکت ایمیدرو و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی نسبت به بررسی و تدوین مدل تامین مالی معادن کوچک، متوسط و بزرگ اقدام نماید که این امر می تواند به عنوان یک راهنما در شبکه بانکی مورد استفاده قرار گیرد.


عسکری خاطرنشان کرد: همچنین تحول در تامین مالی معادن نیازمند ایجاد نگاه متفاوتی به این بخش می باشد که این نوع نگاه باید توسط متولیان این بخش به ما تزریق شود، سیستم بانکی تمایلی به تامین مالی برای خرید تجهیزات معدنی ندارد و باید این موضوع از طریق لیزینگ ها صورت گیرد و مدل های ایجاد مشارکت مردمی از پیشنهادات ما در بخش معادن کوچک و متوسط است.


گفتنی است؛ موضوع این توافقنامه استفاده ازخدمات بانکی و ارائه تسهیلات به بهره برداران و متقاضیان سرمایه گذاری در معادن غیرفعال و یا زیر ظرفیت شناسایی شده در طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بر اساس معیارهای فنی - اقتصادی می‌باشد.


همچنین هدف از اجرای این تفاهمنامه استفاده از سرمایه های موجود در بخش خصوصی برای فعال سازی معادن کوچک مقیاس، استفاده از پتانسیل معادن کوچک در افزایش تولیدات معدنی و تامین نیازهای صنایع معدنی در حجم بالا، تسهیل تامین سرمایه برای معادن، شناسایی فرصت های کوچک معدنی برای سرمایه گذاران در بخش های مختلف کشور، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته، استفاده از تکنولوژی های جدید برای فرآوری معادن با عیار پایین تر و استفاده بهینه و بکارگیری از پتانسیل و ظرفیت ها و توانایی های علمی ـ اجرایی موجود ، منابع مالی ، داده ها ، اطلاعات ونیروی انسانی است.


از دیگر اهداف طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس می‌توان به افزایش سطح اشتغال پایدار، رونق تولید، حمایت از استارتاپ‌های معدنی و آمارگیری به روز از معادن کشور اشاره کرد.


این طرح سال ۹۶ با امضا ۲ تفاهمنامه چهار جانبه و به صورت مجزا بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، خانه معدن، انجمن سنگ آهن ایران و شرکت‌های گل گهر و میدکو کلید خورده بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر