13 مرداد 1398 - 10:22
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

دو اثر حذف صفر از پول ملی بر عملکرد بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورتی که زیرساخت‌های حذف صفر از پول ملی در اقتصاد و بازار سرمایه فراهم شود، دستاورد آن سهولت در مبادلات اقتصادی و معاملات بازار سهام است.
کد خبر : ۱۰۲۷۵۹
بورس

علی زارعی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر بازار سرمایه گفت: حذف این صفرها از پول ملی در پی کاهش ارزش ریال در برابر سایر ارزها، طی سال‌های گذشته مطرح شده، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس هر چند اینبار حذف چهار صفر از پول ملی به تصویب رسیده، اما اجرایی شدن آن به عزم و اراده جدی نیاز دارد. ضمن اینکه دولت و مجلس باید برنامه زمان‌بندی شده خود را برای تحقق این اتفاق اعلام کنند.


وی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی در عمل کمکی به بهبود شرایط اقتصادی کشور نخواهد کرد اذعان داشت: این اتفاق بیشتر از جنبه روانی برای اقتصاد و مردم اهمیت دارد و بار روانی منفی افت ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که حذف صفر از پول ملی چه تاثیری بر بازار سهام و معاملات آن دارد؟ اظهار داشت: این موضوع به عنوان عاملی منفی برای بازار سهام محسوب نمی‌شود و به دلیل اینکه حذف صفر از پول ملی صرفا جنبه روانی دارد، بنابراین نباید منتظر باشیم اتفاق خاصی در اقتصاد بیفتد و در نتیجه نظاره‌گر تاثیرپذیری بازار سهام از این موضوع باشیم.


وی با تاکید بر اینکه حذف صفر از پول ملی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی را در بهبود شرایط اقتصادی به همراه داشته باشد، گفت: یکی از موضوعات مورد توجه و با اهمیت در خصوص تاثیرپذیری بازار سرمایه از این موضوع، این نکته است که باید زیرساخت‌های لازم در اقتصاد و بازار سهام برای تحقق این امر فراهم شود.


زارعی افزود: از جمله این موارد اینست که در صورت‌های مالی و گزارشات شرکت‌ها ریال، مبنای محاسبات است، بنابراین اگر قرار است حذف صفر از پول ملی را عملی و اجرایی کنیم باید از این جهت زیرساخت‌ها در بازار سهام فراهم شود. ضمن اینکه سامانه معاملاتی بورس نیز در حال حاضر بر مبنای ریال قیمت سهام شرکت‌ها را نمایش می‌دهد، از اینرو این زیرساخت‌ها نیز باید در بازار سهام برای حذف صفر از پول ملی فراهم شود.


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با فرض اینکه زیرساخت‌های حذف صفر از پول ملی در اقتصاد و بازار سرمایه فراهم شود، شاید بزرگترین دستاورد آن سهولت در مبادلات اقتصادی و همچنین معاملات بازار سهام باشد، در غیر اینصورت برای بهبود شرایط اقتصادی و بازار سرمایه و اثرپذیری مثبت آن، باید زیرساخت‌های بهبود اقتصاد و خروج آن از رکود هم فراهم شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر