13 مرداد 1398 - 13:20

ربیعی: حذف صفر تاثیری بر تورم و قدرت خرید مردم ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی همواره موافقان و مخالفانی داشته است، گفت: حذف صفر از پول ملی تاثیری بر تورم و قدرت خرید ندارد.
کد خبر : ۱۰۲۷۷۱
علی ربیعی

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی امروز (یکشنبه) و در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: حذف صفر از پول ملی جنبه های مثبتی همچون کاهش هزینه های محاسباتی، آسانی در ثبت اعداد و ارقام و صرفه جویی در هزینه چاپ در طولانی مدت دارد.


ربیعی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در کالاهای اساسی در سال ۹۸ نداریم، اعلام کرد: سامانه ای طراحی شده که بر اساس آن قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی به طور روزانه به اطلاع مردم برسد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت های قابل قبول در صد قلم کالا را اعلام می کند تا مردم در صورت تخلف بتوانند در این سامانه اعلام شکایت کنند. 


ربیعی با اشاره به اینکه در این سامانه قابلیت شکایت به www.124.ir هم در نظر گرفته شده است، گفت: شکل بازرسی ها «اسنپی» خواهد بود و نزدیک ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه خواهد کرد.


سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع تامین کالاهای اساسی در نشست امروز هیات دولت، تاکید کرد: کالای اساسی به منظور مصرف و ذخیره برای سال ۹۸ چه از داخل و چه از خارج کاملا خریداری شده و هیچگونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت. 


وی درباره قول پیگیری ارزهای اختصاص یافته به وزارتخانه ها هم گفت: وزرات جهاد کشاورزی ۷۰ درصد، وزرات بهداشت ۲۳ درصد، وزرات صمت ۶ درصد و وزرات ارشاد یک درصد ارز دریافت کرده اند. 


ربیعی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد در بخش جهاد کشاورزی خوشبختانه ۱۰۰ درصد کالاهایی که به آنها ارز اختصاص داده شده بود؛ وارد کشور شده و موجود است. فاصله ای که با بانک مرکزی دارد به دلیل مفاصاحساب و اسناد ترخیص یا اسناد کشتی هاست که با تاخیر انجام می شود.


سخنگوی دولت افزود: در بخش جهاد کشاورزی این اطمینان وجود دارد که کالاها وارد کشور شده اند و این موضوع کاملا قابل رصد است. به علت تحریم زمان مفاصا حساب ها طولانی شده که این منطق هم از سوی وزارتخانه زیربط و بانک مرکزی قابل قبول است.


ربیعی با اشاره به تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزراتخانه گفت: کمیته اصلی ارزهای تخصیصی توسط آقای همتی تشکیل شده است. سخنگوی دولت ادامه داد: ارزی که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده بود به طور کامل رصد و سفارش های آن عملیاتی شده و مشکلی وجود ندارد.


وی گفت: ارز تخصیص داده شده به وزارت ارشاد هم مشخص است و نگرانی از پیگیری و رد ارزی نداریم. ربیعی با اشاره به تصمیم دولت در برخورد قضایی با متخلفان ارزی توضیح داد: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته زیربط تشکیل دادند و بر اساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار، ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن  در حال بررسی است و بررسی های آن کامل نشده است.  


سخنگوی دولت درباره ارز اختصاص یافته به دارو هم گفت: یک میلیارد و سیصد میلیون که برای واردات بوده و ۵۵۰ میلیون برای واردات کارخانه های تولیدی بوده است که بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد.


وی افزود: با دقت وزارت بهداشت پنج پرونده تعلل هم به دادگاه معرفی خواهد شد که جزییات آن را وزیر بهداشت اعلام می کند. ربیعی خاطرنشان کرد: همان گونه که تضمین دادیم و اعلام کردیم حتی از یک سنت ارز دولتی هم عدول و غفلت نخواهد شد و با دقت تمام رسیدگی خواهیم کرد.


سخنگوی دولت همچنین گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال جاری از طریق فروش اموال دولت تامین می شود. برداشت از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس قانون بودجه است و آخرین راه است. دولت قیمت نهاده های دامی که مهمترین تاثیر در قیمت نهایی مرغ دارد را ثابت نگه داشته است و قیمت ها باید کاهش یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر