اجرای اصلاحات پولی در ایران جدی است

اسپوتنیک روسیه در گزارشی اعلام کرد : عزم دولت ایران برای اصلاحات پولی جدی است.
کد خبر : ۱۰۲۷۹۵
اسکناس

به گزارش ایبِنا، اسپوتنیک در تازه ترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران و اصلاحات آن گفت : چند سال است که در ایران ایده حذف صفر از پول ملی مطرح می شود ولی به مرحله اجرایی نمی رسد، اما این بار دولت ایران می خواهد با عزمی جدی تر در این راه قدم بردارد.


براساس این گزارش، اولین بار در سال ۱۳۸۶ ایده حذف صفر از پول ملی و تعیین واحد پولی جدید در ایران مطرح شد و اکنون پس از گذشت ۱۲ سال و در سال ۱۳۹۸ دولت ایران عزم خود را برای اجرایی کردن این طرح جزم کرده است. هیئت دولت ایران در جلسه نهم مرداد ۱۳۹۸، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر از پول ملی را به تصویب رساند. بانک مرکزی ایران نیز پیشتر در دی ماه سال گذشته از ایران چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی رونمایی کرده بود و با کمرنگ کردن چهار صفر و برجسته کردن عدد ۵۰ به نوعی حذف ۴ صفر را القا می کرد.


موافقان این طرح اعلام کردند که حذف صفرها باعث راحتی خواندن نرخ کالاها شده، استهلاک پول کمتر می شود مثلا اگر قبلا برای خرید یک کالای ۵ میلیون تومانی به ۵۰۰ اسکناس نیاز باشد پس از حذف ۴ صفر به ۵۰ اسکناس نیاز می شود، همچنین در جامعه ایران دیگر کسی ریال استفاده نمی‌کند و در مبادلات اقتصادی هرگز این ۴ صفر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این به آن معنی است که مدت‌هاست این صفرها حذف شده‌اند.


اما مخالفان این طرح نظر دیگری دارند و می گویند که حذف صفر باید با سایر اصلاحات ساختاری اقتصادی نیز همراه باشد وگرنه نه‌تنها اثر مثبتی بر اقتصاد نخواهد داشت، بلکه باعث بی‌اعتمادی و تورم‌ در آینده نیز می شود. آنها می گویند درواقع حذف صفرها از پول ملی، یک اقدام نمادین است و در صورتی اثربخش و موفقیت‌آمیز است که آخرین حلقه از زنجیره بلندمدت اصلاحات اقتصادی، سیاستی، مالی و حقوقی باشد.


آنها به ذکر مورد مشابه در کشور ترکیه در سال ۲۰۰۵ پرداختند و گفتند که کشور ترکیه شش صفر از پول خود حذف کرد، اما قبل از آن برخی اصلاحات بنیادی به‌ویژه در ساختار هزینه‌های دولتی و نظام بانکی‌اش انجام داد و با کمک صندوق بین‌المللی پول توانست به شکل موفقیت‌آمیزی با حذف صفرهای پول ملی، ضمن کاهش تورم، اعتماد عمومی به پول ملی را دوباره برگرداند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر