03 شهريور 1398 - 10:21

دستورالعمل اجرایی معاملات در فرابورس اصلاح شد

معاون بازار فرابورس از اصلاح برخی مواد مربوط به دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در این بورس خبر داد.
کد خبر : ۱۰۳۴۱۱
فرابورس

به گزارش ایبِنا، معاون بازار فرابورس با انتشار یک اطلاعیه اعلام کرد: پیرو مصوبه ۲۶ تیرماه هیات مدیره سازمان بورس اصلاح برخی مواد مربوط به دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس به شرح ذیل خواهد بود.


ماده ۲۴ - بند  ۲ (معاملات عمده کنترلی و مدیریتی غیرکنترلی): حداقل شش روز کاری قبل از عرضه، اطلاعات و مستندات و موضوع ماده ۲ ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس تهران و فرابورس (مصوب شورای عالی بورس) باید بصورت کامل به کارگزار ارائه شود و کارگزار پس از شناسایی متقاضی و کنترل تکمیل بودن اطلاعات، مدارک و مستندات، آن را به همراه نظر خود مبنی بر رعایت معیارهای مذکور طی همان روز به فرابورس، سازمان و حسب مورد سازمان خصوصی‌سازی ارائه کند. در صورت عدم تکمیل مدارک و مستندات، کارگزار مکلف است مراتب نقض مدارک را صرف یک روز کاری به متقاضی اعلام کند.


ماده ۲۴: تبصره ۱: حذف شد.


ماده ۳۰ – تبصره : در معاملات عمده کارگزار خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است که معادل ۱۰ درصد ارزش سهام یا حق تقدم سهام موضوع معامله بر اساس قیمت پایه را بصورت نقد یا ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط به نفع شرکت سپرده گذاری مرکزی از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز یا به این شرکت تحویل دهد و تاییدیه شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به فرابورس ارائه کند.


ماده ۳۷ (معامله عمده شرایطی) : کارگزار خریدار مکلف است حداکثر ۱۴ روز کاری پس از انجام معامله نسبت به تسویه حصه نقدی معامله از طریق پایاپای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام کند و مستندات لازم جهت تنظیم سند تسویه خارج از پایاپای حصه غیرنقدی را حداکثر ۱۳ روز کاری بعد از انجام معامله به فروشنده ارائه کند.


کارگزار فروشنده مکلف است پس از دریافت مستندات لازم جهت تنظیم سند تسویه خارج از پایاپای و حداکثر ۱۴ روز کاری پس از انجام معامله نسبت به ارائه سند تسویه خارج از پایاپای به فرابورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام کند. در صورت واریز حصه نقدی و ارائه سند تسویه خارج از پایاپای به شرکت سپرده گذاری مرکزی حداکثر ۱۴ روز کاری بعد از انجام معامله، ثبت معامله در سیستم معاملاتی حداکثر تا پایان روز کاری بعد انجام خواهد شد.


ماده ۳۷: تبصره ۴: مهلت ارائه سند تسویه خارج از پایاپای و قطعیت معامله در عرضه عمده سهام وثیقه شده جهت تضمین اوراق توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی حداکثر ۵ روز کاری بعد از مشخص شدن برنده رقابت است.


ماده ۳۷: تبصره ۵: خاتمه مهلت، آخرین ساعت کاری روز پنجم، چهاردهم یا سی ام حسب مورد خواهد بود. ساعت کاری در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر و سایر ایام از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است.


ماده ۷۸: الف- بند ۲(معاملات عرضه یکجا کنترلی و مدیریتی غیرکنترلی) : حداقل ۶ روز کاری قبل از عرضه، اطلاعات و مستندات موضوع ماده ۲ ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس تهران و فرابورس(مصوب شورای عالی بورس) باید بصورت کامل به کارگزار ارائه شود و کارگزار پس از شناسایی متقاضی و کنترل تکمیل بودن اطلاعات، مدارک و مستندات، آن را به همراه نظر خود مبنی بر رعایت معیارهای مذکور طی همان روز به فرابورس و سازمان و حسب مورد سازمان خصوصی‌سازی ارائه کند. در صورت عدم تکمیل مدارک و مستندات، کارگزار مکلف است مراتب نقض مدارک را ظرف یک روز کاری به متقاضی اعلام کند.


ماده ۸۶: در تمامی عرضه های یکجا کارگزار خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است که معادل ۱۰ درصد ارزش اوراق بهادار موضوع معامله بر اساس قیمت پایه را بصورت نقد یا ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز یا به این شرکت تحویل دهد و تاییدیه شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوط به فرابورس ارائه کند.


ماده ۸۷(عرضه یکجا شرایطی) : کارگزار خریدار مکلف است حداکثر ۱۴ روز کاری پس از انجام معامله نسبت به تسویه حصه نقدی معامله از طریق پایاپای شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام کند و مستندات لازم جهت تنظیم سند تسویه خارج از پایاپای حصه غیر نقدی را حداکثر ۱۳ روز کاری بعد از انجام معامله به فروشنده ارائه کند.



کارگزار فروشنده مکلف است پس از دریافت مستندات لازم جهت تنظیم سند تسویه خارج از پایاپای حداکثر ۱۴ روز کاری پس از انجام معامله نسبت به ارائه سند تسویه خارج از پایاپای به فرابورس شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام کند. در صورت واریز حصه نقدی و ارائه سند تسویه خارج از پایاپای شرکت سپرده گذاری مرکزی حداکثر ۱۴ روز کاری بعد از انجام معامله، ثبت معامله در سیستم معاملاتی حداکثر تا پایان روز کاری باید انجام خواهد شد.


ماده ۸۷: تبصره ۴: مهلت ارائه سند تسویه خارج از پایاپای و قطعیت معامله در عرضه یکجا، سهام وثیقه شده جهت تضمین اوراق توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی حداکثر ۵ روز کاری پس از مشخص شدن پرنده رقابت است.


ماده ۸۷: تبصره ۵: خاتمه مهلت، آخرین ساعت کاری روز پنجم، چهاردهم یا سی‌ام حسب مورد خواهد بود. ساعت کاری در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر وسایل ایام از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است.


اطلاعیه دستورالعمل اجرایی معاملات در فرابورس



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر