09 شهريور 1398 - 13:51

تامین مالی ارزان توسط نظام بانکی

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: اقتصاد کشور به این دلیل بانک محور شده که گران‌ترین تامین مالی از طریق بورس و ارزان‌ترین از طریق بانک است.
کد خبر : ۱۰۳۵۷۸
99

به گزارش ایبِنا، مرتضی اکبری امروز در میزگرد بانکداری بدون ربا سی امین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: در بحث بانکداری بدون ربا اگر ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته قانون‌گذاری کشور را ببینیم، قانون‌گذاران بانک را به عنوان یک بنگاه اقتصادی ندیده‌اند، بلکه از نظر آنها بانک صندوقی پُر از پول است که هر زمان بخواهند می‌توانند از منابع آن بهره بگیرند.


مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهارداشت: اصلاح نظام بانکی اگر مسائلی باشد که آقایان بحرینی و مصباحی مقدم اشاره کردند مشکلی را حل نمی‌کند. در این زمینه چند مسئله باید حل شود اولا نحوه تقسیم زیان در نظام بانکی باید چگونه باشد؟ بانک‌ها سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود می دهند که باید از تسهیلات‌گیرندگان پرداخت شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن از این طریق تامین می‌شود که باید از محل دیگری تامین شود و بانکداری بدون ربا را زیر سوال می‌برد.


اکبری ادامه اد: از نظر سیاست‌گذاران وظیفه بانک‌ها این است که در هر شرایط از تولید حمایت کنند، سرعت گردش تسهیلات بانک ها اهمیت زیادی دارد در حالی که در عمل ۴۰ تا ۵۰ درصد تسهیلات معوق است که برای حل این مشکل از چه قانونی باید استفاده شود؟


وی افزود: اقتصاد کشور به این دلیل بانک محور شده که گران‌ترین تامین مالی از طریق بورس و ارزانترین از طریق بانک است و این باعث می شود همه به سمت بازار پول بیایند و در این شرایط نمایندگان به جای اینکه از بازار پول حمایت کنند از تسهیلات‌گیرندگان حمایت می‌کنند.


مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران بیان داشت: چه فرقی بین کسی که تسهیلات را بازپرداخت نمی کند با کسی که پرداخت می‌کند است؟ اگر بانک وجه التزام را نگیرد چه ابزاری برای بازپرداخت دارد؟ قوانین در ۳۰ سال گذشته تماما به ضرر بانک‌ها و در راستای وام دادن بیشتر و کاهش نرخ سود بوده است. در این شرایط هر لایحه‌ای که در جهت حمایت از تسهیلات‌گیرندگان باشد هیچ کمکی به اصلاح نظام بانکی نمی‌کند و شرایط را بدتر می‌کند.

برچسب ها: بانک ها سود
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر