09 شهريور 1398 - 18:44
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی:

اصلاح نظام بانکی، کمک به بانک‌ها در خروج از عدم تعادل ترازنامه

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اصلاح نظام بانکی را کمک به بانک ها در خروج از عدم تعادل ترازنامه عنوان کرد .
کد خبر : ۱۰۳۶۰۳
گزارش تصویری سی‌امین همایش بانکداری اسلامی

به گزارش خبرنگار ایبنا، علی دیواندری صبح امروز در میزگرد تخصصی سی‌امین همایش بانکداری اسلامی که با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی،  معاون اقتصادی دادستانی کل کشور و چندین تن از مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، اظهار داشت: بانک‌ها از گذشته دور همواره کمک‌ کار دولت بودند و در صحنه‌های مختلف مانند حوادث و سوانح طبیعی و مشکلاتی که برای صنعت و کشاورزی کشور پیش‌آمده یاور و مددکار دولت و مردم بوده‌اند.


وی افزود: اما اکنون انتظار است برای جلوگیری از عدم تعادل‌های درآمدی و ناترازی‌هایی که در ساختار مالی بانک‌ها وجود دارد طرح منسجمی تهیه شود که مشکلات زیربنایی نظام بانکی کشور را حل کرده و به بهبود شاخص‌های سلامت بانکی کشور کمک کند.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی، گفت: در مصوبات شورای پول و اعتبار  و قوانین مجلس شورای اسلامی نمی‌توان به صورت منفرد و جدا از سیستم کلی بخش‌های کوچکی از نظام بانکی را مورد توجه قرار داد؛ زیرا چنین کاری ممکن است بر مشکلات بیافزاید و در درازمدت اثر معکوسی بگذارد.


این استاد دانشگاه یادآور شد: طرح اصلاح نظام بانکی باید با نگاه عمیق‌ و حرفه‌ای، تدوین و با حمایت،  عزم و اراده ملی به اجرا درآید. در این صورت می‌توان امیدوار بود نظام بانکی تقویت شده و به خدمت‌رسانی خود ادامه می‌دهد.


دیواندری در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: بانک‌ها باید در استفاده از عقود اسلامی مانند مشارکت که در اجرا شرایط دشواری دارد و اجرای آن توام با نادیده‌ گرفتن احکام فقهی است، احتیاط بیشتری به خرج دهند و از عقود دیگری به‌عنوان جایگزین آن استفاده کند.


وی ادامه داد: خوشبختانه دایره عقود اسلامی وسیع است و در ابزارهای بانکی تنوع زیادی وجود دارد که با بکارگیری آنها ضمن حفظ منافع سپرده‌گذاران و بانک‌ها، ایرادات شرعی نیز به وجود نخواهد آمد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر