13 شهريور 1398 - 09:16
توسط پژوهشکده پولی و بانکی انجام شد؛

بررسی طرح اعتبار مصرف کننده؛ مکانیسم‌های عملیاتی وقوانین و مقررات

طرح پژوهشی «اعتبار مصرف کننده؛ مکانیسم‌های عملیاتی و قوانین و مقررات آن» در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بررسی و به اتمام رسید.
کد خبر : ۱۰۳۷۴۵
کارت اعتباری

به گزارش ایبِنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی با هدف بررسی و شناسایی فرصت‌ها و موانع پیش روی استفاده از کارت‌های اعتباری در ایران و ارائه راهکارهای عملیاتی در این خصوص طرح مذکور را بررسی کرده است.


این طرح برای آسیب‌شناسی و شناخت دلایل عدم کامیابی مقام ناظر در توسعه و پیشبرد این خط کسب‌وکار و عدم استقبال از آن، بررسی پیشینه موضوع و اقدامات انجام‌شده در ایران در مقایسه با بهترین تجارب عملکرد در سایر کشورها در دستور کار بوده است.


نگاهی به آمار پرداخت الکترونیک کشور نشان‌دهنده سهم یک‌درصدی کارت اعتباری از کل کارت‌های صادرشده در شبکه بانکی کشور در پایان سال ۱۳۹۶ است. این در حالی است که، به‌ عنوان مثال در انگلستان طبق آمار آوریل ۲۰۱۷ در مورد کارت‌های نقدی و اعتباری، تعداد کل کارت‌های نقدی صادرشده در این کشور ۵۱ میلیون و کارت‌های اعتباری صادرشده ۳۳ میلیون کارت بوده است. به‌ عبارت دیگر، کارت‌های اعتباری سهمی حدود ۴۰ درصد از کل کارت‌های صادرشده داشته‌اند. این نسبت برای کشورهای مختلف بین ۲۷ درصد تا ۶۰ درصد متفاوت است. اما در کشور ما، این نسبت کمتر از یک درصد است.


در این بررسی، چارچوبی کلی برای پلتفرم کارت اعتباری با تکیه بر تجارب جهانی و وضعیت موجود نظام بانکی کشور طراحی و پیشنهاد شده است. ادعای این پژوهش آن است که با انجام اصلاحاتی در زیرساخت‌های فنی و مقرراتی و تعبیه برخی ارکان نهادی در این پلتفرم، می‌توان به توجیه‌پذیری کسب‌وکار کارت اعتباری امیدوار بود.


برابر تجارب موجود جهانی، بسیار حائز اهمیت است که برای توسعه کسب‌وکار کارت اعتباری، یک متولی مشخص که در این بررسی با عنوان شرکت توسعه خدمات کارت اعتباری معرفی شده است ‐ با مشارکت بانک‌ها تاسیس شود. همچنین، لازم است بانک مرکزی توسعه کسب‌وکار به‌طور مستقل را هدف خود قرار دهد و هر جا که توسعه کسب‌وکار و استمرار آن بدون مداخله بانک مرکزی ممکن باشد، از مداخله‌جویی غیرضروری اجتناب کند.


علاقه‌مندان برای دسترسی به متن کامل این طرح پژوهشی می‌توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی به آدرس https://mbri.ac.ir بخش طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته مراجعه کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر