13 شهريور 1398 - 13:36
عبدالهی عنوان کرد؛

فین‌تک‌ها کیک اقتصاد ایران را بزرگ می‌کنند

رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با اشاره به نقش فین‌تک‌ها در اقتصاد ایران گفت: فین‌تک‌ها به عنوان بازیگران جدید خدمات مالی و بانکی می‌توانند کیک اقتصاد را بزرگ کنند.
کد خبر : ۱۰۳۷۷۰
علی عبدالهی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی عبدالهی در کنفرانس فین تک ایران با بیان این که فین تک‌ها از ابزارهای هوشمندسازی اقتصاد هستند، گفت:  یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع هوشمند سازی اقتصاد است که در همین راستا پارادایم‌های جدید و دیجیتالی شدن طی مطالعاتی بررسی شده و نقشه راهی استخراج شده تا با استفاده از آن به سمت اقتصاد هوشمند مبتنی بر فناوری‌های جدید حرکت شود.


رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با اشاره به شرایط هوشمندسازی در کشور افزود: باید دولت بپذیرد که سبک تفکر و نگرش در زمینه فناوری‌های جدید را بپذیرد و در این بخش تفکرات خود را تغییر دهد چرا که با تفکرات سنتی نمی‌توان از فناوری‌های جدید استفاده کرد.


وی ادامه داد: در حال حاضر  پارادایم دیجیتالی شدن در حال جایگزینی با پارادایم هوشمندسازی و فناوری‌های جدید از جمله اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و ... است که باید به این موضوع توجه ویژه داشت؛ هم اکنون دیگر کربنکینگ یا هسته اصلی بانکداری مسئله اصلی نظام بانکداری نیست چرا که به ثبات تراکنش و بلوغ در مدیریت تراکنش‌های بانکی رسیده‌ایم و موضوعات جدیدی به دغدغه‌های نظام بانکداری از جمله هوشمندی است که باید هرچه سریعتر به سمت آن حرکت کنیم.


گسترش کیک اقتصاد به کمک فین تک‌ها


رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با تاکید بر اهمیت فین‌تک‌ها در هوشمند سازی اظهار داشت: هوشمندسازی بورس، بانک و بیمه موضوع بسیار مهمی برای اقتصاد ایران است که در این راستا می‌توان از ظرفیت کسب و کارهای فین تک استفاده شود؛ اعتقاد دارم که فین تک‌ها به عنوان بازیگران جدید خدمات مالی و بانکی بر پایه فناوری اطلاعات می‌توانند کیک اقتصاد ایران را بزرگ کنند و آن را گسترش دهند.


عبدالهی با اشاره به فناوری‌های جدید گفت: بلاکچین، بیگ دیتا و فناوری‌های جدیدی از سوی وزارت اقتصاد برای بورس هوشمند به منظور بلوغ الگوریتم بازار سرمایه در نظر گرفته شده تا در آینده معاملات بدون استفاده از انسان انجام شود که تحولی در زمینه بازار سرمایه خواهد بود؛ یکی از مسائل مهم این است که وزارت اقتصاد به فناوری‌های جدید اعتقاد دارد اما باید توجه داشت تا فناوری زده نشویم.


وی ادامه داد: در وزارت اقتصاد به دنبال مشارکت با کسب و کارهای استارت آپی و فین‌تک‌ها، آموزش دو طرفه و بهره گیری از ظرفیت‌ها با استفاده از SandBOX هستیم چرا که دولت ریسک پذیر نیست و باید ریسک‌ها ابتدا بررسی و در صورت پایداری اطمینان لازم حاصل شود تا کسب و کارها در نهایت با مقررات لازم بتوانند در بازار بزرگ شوند و فعالیت گسترده داشته باشند؛ وزارت اقتصاد از ایده جعبه شنی یا Sandbox حمایت می‌کند و معتقدم که کسب و کار در این فضا می‌توانند خود را تست و پایش کنند و برای حاکمیت نیز فرصتی ایجاد شده تا تا نواقص سیاستی را از بین ببرد و بتواند این کسب و کارها را بعد از آزمایش‌های لازم با مقررات ساماندهی و زیرساخت مورد نیاز برای رشد آن‌ها را فراهم کند.


رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که وجود دارد این است که باید مرز بانکداری و فین تک مشخص شود و نباید بانک‌ها با خریداری کامل فین‌تک‌ها در این بخش رقابت را از بین ببرند.


آمادگی وزارت اقتصاد برای کاهش مالیات فین تک‌ها


عبدالهی با اشاره به برنامه‌های وزارت اقتصاد برای فین تک‌ها گفت: وزارت اقتصاد جلساتی را با فین تک‌ها داشته و این جلسات طی روندی برگزار خواهد شد؛ این وزارتخانه آمادگی دارد تا مالیات را در جهت رشد بیشتر برای کسب و کارهای فین تکی کاهش داده و هزینه‌های آن‌ها را کم کند؛ همچنین در زمینه مقررات به دنبال آن هستیم تا مجوزها و مقررات دست و پاگیر حذف و نظارت تعاملی انجام شود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت اقتصاد تاکید دارد که باید از فرصت‌های جدید و فناوری‌های جدید استفاده شود. همچنیم نباید سیاستگذاری در حوزه فین تک نباید پشت درب‌های بسته باشد؛ از سویی دیگر هوشمند سازی مبتنی بر یک نقشه راه و توجه به مدل کسب و کارهای نوآورانه در ارائه خدمات مالی که باید به آن نگاهی جدی داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر