01 مهر 1398 - 10:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مزایای فین‌تک‌ها برای اقتصاد ایران/ فرصت استفاده از «سند باکس»

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد گفت: کسب و کارهای فین تک مزایای متعددی دارند و دولت و وزارت اقتصاد نیز به جمع‌بندی رسیده‌اند که این کسب و کارها می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند.
کد خبر : ۱۰۴۹۴۴
علی عبدالهی

علی عبدالهی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به مزایای فین تک‌ها برای اقتصاد کشور گفت: کسب و کارهای نوین صنعت مالی و بانکی باعث افزایش دسترس پذیری به سرویس‌های مالی می‌شوند و بر همین اساس گسترش فعالیت این شرکت‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم و حمایت دولت می‌تواند به توسعه دسترسی شهروندان به سرویس‌های مالی و افزایش رضایت عمومی از خدمات مالی و بانکی منجر شود؛ از سویی دیگر دولت با حمایت از فین تک‌ها می‌تواند سرویس‌هایی با کیفیت و خلاقانه را در حوزه صنایع مالی ایجاد کند که تا به امروز توجه چندانی به دلیل عدم صرفه اقتصادی از سوی بازیگران بزرگ به آنها نشده است.


وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم این است که فین تک‌ها به عنوان کسب و کارهای کوچک دارای پشتوانه محدودی هستند و همین مسئله باعث شده تا پایداری آنها محدود باشد، اما نوآوری فین تک‌ها در زمینه‌هایی مانند مدیریت ریسک، کشف الگوها و هوش مصنوعی در بلند مدت می‌تواند به پایداری آنها کمک کند.


رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های مهم کسب و کارهای فین تکی ایجاد رقابت است، اظهار داشت: وجود رقابت در حوزه ارائه سرویس‌ها را می‌توان یکی از مهم ترین وظایف دولت‌ها دانست؛ بر همین اساس نیز حضور فین تک‌ها به عنوان کسب و کارهای جدید و نوآور در صنایع مالی می‌تواند باعث رفع انحصار در عرصه سرویس‌های مالی شود. همچنین استفاده از مدل کسب و کارهای نوین در ارائه خدمات مالی و اقتصادی یکی از الزامات حرکت از دیجیتالی شدن به هوشمندسازی است که نشان از اهمیت موضوع فین تک‌ها و جایگاه آن در تحول اقتصادی و نسل آینده اقتصاد کشور دارد.


عبدالهی در خصوص رویکرد دولت به منظور رفع چالش‌های کسب و کارهای نوین خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین بحث‌ها برای رفع موانع کسب و کارهای جدید از جمله فین تک‌ها بحث نگاه دولت به این کسب و کارها است؛ دولت‌ها تلاش می‌کنند تا در برابر فناوری مقاومت کنند و دستگاه‌های دولتی تعامل نداشته باشند، اما بعد از بررسی نسبت به قانونگذاری اقدام می‌کنند اما قوانین ابلاغی در این مسیر صرفا برای پاسخگویی در زمینه نظارتی و رفع دغدغه‌های کسب و کارهای فین تک در فضای بدون قانون است که به هیچ عنوان به نفع کسب و کارها نیست.


وی افزود: مدل مناسب رفع چالش‌های کسب و کارهای نوین از جمله فین تک‌ها مشارکت با کسب و کارهای جدید از سوی دولت، آموزش دو طرفه و ایجاد فضای تجربه یا همان سند باکس است که در وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به دنبال آن هستیم. سند باکس اهمیت بسیار زیادی دارد و فرصتی برای دولت ها است؛ اعتقاد دارم باید دولت بپذیرد که سند باکس به دولت در راستای طراحی و ابلاغ قوانین مناسب و آزمایش ریسک و نوع فعالیت کسب و کارهای نوین کمک می‌کند که نیاز است تا سند باکس به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.


رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد تاکید کرد: دولت و وزارت اقتصاد به این نتیجه رسیده‌اند که فین تک‌ها می‌توانند به نظام اقتصادی در بخش‌های مختلف کمک کنند و در نهایت کیک اقتصاد ایران را بزرگ کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر