تالار شیشه‌ای در انتظار اصلاح کوتاه مدت

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اگر هم قرار باشد اصلاحی در بازار سهام طی روزهای آینده رقم بخورد، با توجه به نقدینگی خوبی که به سمت تالار شیشه‌ای آمده است، این اصلاح کوتاه‌مدت و کم‌عمق خواهد بود.
کد خبر : ۱۰۵۰۵۲
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به رشد چشمگیر شاخص بورس و قیمت سهام برخی از شرکت‌ها در روزهای گذشته گفت: پس از اصلاح و کاهش چشمگیری که شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته داشت به نظر می‌‎رسید برای مدتی شاخص بورس در ارتفاع ۳۰۰ هزار واحد اقدام به استراحت داشته باشد و کف‌سازی محکمی برای خود کند، اما از ابتدای این هفته و در سه روز گذشته به ویژه روز دوشنبه شاهد این موضوع بودیم که میل به افزایش در شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها کماکان ادامه دارد، به طوری که در سه روز معاملاتی گذشته شاخص بورس بیش از ۱۷ هزار واحد رشد را به ثبت رسانده است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل این رشد و رکوردشکنی‌های پیاپی اظهار داشت: رکود حاکم بر سایر بازارها و میل نقدینگی به حضور در بازار سرمایه و حتی و ورود نقدینگی جدید با این بازار یکی از دلایل اصلی رشدهای پیاپی شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها است.


وی افزود: از سوی دیگر خبرها و اظهارنظرهای مختلفی که در خصوص رسیدن به توافق دوباره در برجام در پی سفر وزیر امور خارجه و رییس جمهور به نیویورک شنیده می‌شود و گاها نیز از احتمالا توافق سخن به میان می‌آید، هم موجب شده تا بازار سهام از نظر روانی به این رخداد واکنش مثبتی از خود بروز دهد.


روند متعادل


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه به نظر می‌رسد بازار سهام در روزهای آینده روند متعادلی را داشته باشد و فتح ارتفاع ۳۲۰ هزار و حتی کانال‌های بالاتر برای شاخص دور از انتظار نخواهد بود.


وی در پاسخ به این پرسش که چرا نقدینگی میل به بقا در بازار سرمایه و ورود به این بازار دارد، اذعان داشت: نقدینگی هوشمند است و به سمت بازاری می‌رود که سود بیشتری نصیب خود کند. به همین دلیل است که در سال گذشته این نقدینگی پس از کاهش نرخ سود بانکی، دلیل کافی برای باقی ماندن در سیستم بانکی نداشت و به سمت بازارهای مختلف از جمله سکه، ارزر، طلا، خودرو و مسکن رفت.


خلیلی اضافه کرد: بر این اساس حالا که رکود سنگینی بر این بازارها حاکم شده است، این نقدینگی به سمت بورس و بازار سهام آمده است که البته یکی دیگر از این دلایل افزایش ریالی ارزش دارایی‌های شرکت‌ها نیز هست؛ چرا که تورم تحمیلی به سایر بازارها در سال گذشته موجب شد تا دارایی‌های شرکت‌ها نیز از نظر ریالی افزایش پیدا کند و این موضوع چند ماهی است که با تاخیر، نمود خود را بر سهام شرکت‌های مختلف نشان داده است.


استراتژی دقیق


این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این ثباتی که این روزها در بازار ارز شاهد هستیم موجب شده تا شرکت‌ها استراتژی دقیق و مناسب‌تری برای تولید و ادامه فعالیت خود داشته باشند که این موضوع هم موجب شده تا سرمایه‌گذاران در بازار سهام نیز با چشم‌انداز روشن‌تری اقدام به دادوستد سهام شرکت‌ها کنند.


وی در پاسخ به این پرسش که روند رو به رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و به طور کلی حضور نقدینگی در این بازار و حتی ورود نقدینگی جدید به بازار سهام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اذعان داشت: به غیر از مقوله رکود حاکم بر سایر بازارها، مولفه‌های دیگری هم مانند نوسانات قیمت جهانی کالاها و نفت، موضوعات سیاسی و ... تعیین کننده مسیر آینده بازار سرمایه است.


این کارشناسی بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر اگر هم قرار باشد اصلاحی در بازار سهام طی روزهای آینده رقم بخورد، با توجه به نقدینگی خوبی که به سمت تالار شیشه‌ای آمده است، این اصلاح کوتاه‌مدت و کم‌عمق خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر