02 مهر 1398 - 09:47
مدیرعامل شرکت ساتما شفاف‌سازی کرد؛

تلاش دوجانبه برای کارکرد موثر اینستکس

مدیرعامل شرکت متناظر اینستکس در ایران، با اشاره به تلاش دوجانبه برای عملیاتی کردن کانال مالی ایران و اروپا و افزوده شدن دو بانک به این سازوکار عنوان کرد که از بخشی از صحبت‌هایش سوءبرداشت شده است.
کد خبر : ۱۰۵۰۷۰
اینستکس

به گزارش ایبِنا از روابط عمومی اتاق تهران، علی‌اصغر نوری با اشاره به تلاش دوجانبه برای عملیاتی کردن کانال مالی ایران و اروپا و افزوده شدن دو بانک به این سازوکار عنوان کرد که از بخشی از صحبت‌هایش سوءبرداشت شده است.


وی با اشاره به تلاش ویژه اروپایی‌ها برای عملی شدن این سازوکار و فشار شرکت‌های اروپایی برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر آن گفت: اروپا وقت زیادی برای راه‌اندازی اینستکس صرف کرده و در واقع از دست داده اما ایران نیز در تلاش است این سازوکار از حالت کاغذی و نظری خارج و به طور عملیاتی در بیاید.


مدیرعامل ساتما همچنین با اشاره به سوءبرداشت‌هایی که از سخنان او در مورد خط اعتباری فرانسه منتشر شده است گفت: این مسئله باید در جای خود رسیدگی شود و سیاست‌های کلان کشور در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند که آیا این سیاست اساساً کمکی به بهبود روابط تجاری و ساز و کار اینستکس می‌کند یا خیر.


نوری افزود: آقای میشائیل بوک، مدیرعامل اینستکس، که هفته گذشته به تهران سفر کرده ابراز امیدواری کرده است تا خط اعتباری ١٥ میلیارد یورویی که توسط فرانسه پیشنهاد شده اجرایی شود.


وی با اشاره به اینکه از طرف ایران بستر لازم برای راه‌اندازی اینستکس فراهم است، افزود: در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان اروپایی که با ایران مراودات تجاری دارند، به مقامات اینستکس فشار می‌آورند که این ساز و کار مالی هرچه سریع‌تر راه‌اندازی و عملیاتی شود. در نتیجه اروپا باید شرایط لازم درخصوص این مسئله را فراهم کند. از همین رو یک بانک اروپایی به اینستکس پیوسته و مقدمات الحاق یک بانک دیگر فراهم است.


همچنین به گفته نوری، در حال حاضر هفت بانک ایرانی جزو سهامداران شرکت متناظر اینستکس در ایران هستند. وی در عین حال، این پیشنهاد را مطرح کرد که این دفتر با همکاری اتاق بازرگانی تهران نسبت به شناسایی صادرکنندگان غیرنفتی ایران که در تعامل با اروپا هستند اقدام کند تا زمینه تامین منابع مالی اینستکس از طریق درآمدهای ارزی از این محل، فراهم شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر