06 مهر 1398 - 17:29
مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

حجم مبادلات ایران و عراق باید گسترش یابد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: عراق از بازارهای خوب برای صادرات کالاهای ایران است و نظام بانکی باید کمک کند تا حجم مبادلات دو کشور افزایش یابد.
کد خبر : ۱۰۵۴۸۰
صالح آبادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح آبادی بعدازظهر امروز (شنبه) و در نشست تامین مالی صادرات که توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق برگزار شده بود، گفت: عراق از بازارهای خوب برای صادرات کالاهای ایران است و نظام بانکی باید کمک کند تا حجم مبادلات دو کشور افزایش یابد.


وی با اشاره به تلاش ها برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در عراق به ویژه در حوزه جابه جایی ارز افزود: صادرکنندگانبه دو بخش صادرکنندگان برق و گاز و صادرکنندگان غیرنفتی تقسیم می شوند. صادرکنندگان برق و گاز اعداد بزرگی صادرات دارند و جابه جایی آن توافق بانک های مرکزی را می طلبد اما صرافی بانک توسعه صادرات آماده ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان عیرنفتی است.


صالح آبادی تصریح کرد: صرافی بانک توسعه صادرات آمادگی دارد پول صادرکنندگان را در عراق تحویل گرفته و به طور تراستی در صرافی های معرفی شده در ترکیه یا امارات به آنها تحویل دهد.


وی ادامه داد: آماده دریافت پول صادرکنندگان در عراق و واریز آن به حساب های معرفی شده آنها به شکل تراستی به دینار هستیم. صالح آبادی تاکید کرد: صرافی بانک توسعه صادرات آماده است تا اسکناس دلار و دینار صادرکنندگان را در عراق از آنها تحویل گرفته و در خارج از این کشور به آنها تحویل دهیم.


وی افزود: امکان دیگر ما آن است که اگر صادرکننده ای از عراق اسکناس وارد کرد، آماده خرید اسکناس با نرخ سامانه سنا و واریز ریالی آن به حساب صادرکنندگان هستیم. مدیرعامل بانک توسعه صادرات نرخ کارمزدصرافی این بانک را ٣ در هزار تا ٩ در هزار با توجه به شرایط مختلف اعلام کرد و افزود: موردی که در بسته صادرات غیرنفتی دیده شده ولی اجرایی نشده " اعتبار خریدار" تا مبلغ یک میلیارد دلار است و شرط آن وجود خریدار در آن طرف است. البته نمی دانیم که با توجه به تحریم اخیر صندوق توسعه ملی شرایط به چه سمتی خواهد رفت.


وی انتشار اوراق در بازار سرمایه را راه دیگری برای تامین مالی صادرات عنوان کرد و گفت: بانک توسعه صادرات شرکت تامین مالی دارد و آمادگی داریم تا بین ٣ تا ٥ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی صادرکنندگان منتشر کنیم.


صالح آبادی در این خصوص توضیح داد که وزیر راه و شهرسازی با سازمان بورس در این خصوص مذاکره کرده و موافقت آن را کسب کرده و نظام بانکی آماده انتشار این اوراق برای تامین مالی صادرات است.


وی رقم سود تسهیلات این بانک برای صادرکنندگان را ١٤ درصد «میانگین سود ١١ درصدی صندوق توسعه ملی و ١٨ درصدی نظام بانکی» عنوان کرد و افزود: ٧٠ درصد پرتفوی صندوق ضمانت صادرات از منابع بانک توسعه صادرات است و هر صادرکننده ای ضمانت نامه صندوق را بیاورد، تسهیلات با ٢ درصد سود کمتر دریافت خواهد کرد.


صالح آبادی گفت: با ستاد عراق، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد نانو توافق کرده ایم تا ٥٠ میلیون دلار برای صادرات محصولات دانش بنیان در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم. وی اعلام کرد که بانک توسعه صادرات تاکنون ٢٠٠ میلیون دلار برای تامین مالی شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در اختیار این شرکت ها پرداخت کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر