03 شهريور 1395 - 17:11
مدیر اولین صندوق زمین و ساختمان عنوان کرد:

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان زمینه ساز رونق بخش مسکن

مدیر عامل صندوق زمین و ساختمان نسیم گفت: این صندوق ها ابزاری مناسب در مسیر جمع آوری پس اندازهای خرد و کلان در سطح جامعه وهدایت آن به بخش ساخت وساز پروژه های عمرانی هستند و به طور قطع زمینه رونق بازار مسکن را فراهم می کند.
کد خبر : ۱۰۵۶۷
صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان زمینه ساز رونق بخش مسکن


به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، فرید فیوضاتی، افزود: صندوق‌های زمین و ساختمان نقش پررنگ و مناسبی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارند و استانداردسازی واحدهای مسکونی از دیگر مزیت‌های پروژه‌هایی خواهد بود که با منابع مالی صندوق‌های زمین و ساختمان احداث می‌شوند.
وی تصریح کرد: بانک مسکن همواره در استاندارد گذاری بخش مسکن پیش قدم بوده در حوزه صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان وارد و اولین صندوق در این بخش با نام نسیم را به منظور تامین مالی پروژه نسیم تاسیس کرده است.
فیوضاتی با تاکید بر اینکه صندوق زمین و ساختمان نسیم با سرمایه اولیه ۱۵ میلیارد تومان از طریق پذیره نویسی در بورس راه اندازی شد، گفت: این صندوق پروژه نسیم که برجی با ۸۰ واحد مسکونی است را تأمین اعتبار کرده که این برج در خردادماه سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: هزینه این پروژه ۲۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان پیشبینی شده و همچنین تاکنون سهامداران این صندوق ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در این صندوق سپرده‌گذاری و پرداخت کرده اند و بر این اساس فروش این پروژه ۴۶ میلیارد و ۸۶۶ میلیون برآورده شده که سود آن نیز ۱۰ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تخمین زده شده است.
فیوضاتی خاطر نشان کرد: صندوق های زمین و ساختمان با هدف تامین مالی پروژه های ساختمانی و سرمایه گذاری در صنعت ساختمان تاسیس و از این رو با جمع اوری سرمایه های خرد و کلان در سطح جامعه در بازار بورس و اوراق بهادار منابع را صرف ساخت پروژه های ساختمانی مشخص و سپس فروش واحد های ساختمانی و تقسیم سود آن بین سرمایه گذاران می کند.
وی با بیان این که مزیت‌های صندوق‌های زمین و ساختمان حفظ قدرت خرید سرمایه‌گذاران، جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سوی ساخت و ساز مسکن و کاهش تکیه تأمین مالی بخش مسکن با منابع محدود بانکی است، گفت: نرخ بازدهی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم ۲۰ درصد و همچنین نرخ بازدهی سالیانه پروژه نسیم نیز ۲۵ درصد پیش بیینی شده است.
مدیر صندوق زمین و ساختمان نسیم با بیان این که میانگین قیمت هر مترمربع این واحدها حدود ۴ میلیون تومان است افزود: مزیت این صندوق‌ها این است که ساخت پروژه‌ها با مشکل کمبود منابع مالی مواجه نخواهد شد و موجب رونق بخش مسکن می‌شود.
فیوضاتی با بیان این که برای نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان از منابع مالی صندوق‌های زمین و ساختمان و مشارکت مردم به خوبی بهره برداری کرد، گفت: وقتی پول از بطن جامعه وارد بازار سرمایه می‌شود به طور یقین موجب تورم قیمت مسکن نیز نخواهد شد.
به گفته وی، این پروژه در ۱۹ طبقه (۱۵ واحد مسکونی، همکف و ۳ طیقه پارکینگ) در مساحت دو هزار ۳۳ متر مربع و با زیر بنای ۱۵ هزار ۲۸۸ متر مربع با هدف استفاده بلند مدت ساخته شده که برنامه زمان‌بندی این پروژه بر مبنای ۳۳ ماه ودر ابتدا ۱۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع بود که در حال حاضر به ۱۵ هزار و ۲۸۸ متر تبدیل‌شده و تا امروز ۷۴ درصد این طرح تکمیل‌شده است.
وی افزود: این برج مجهز به سیستم ایرواش که سیستم دوجانبه آب گرم و سرد است که از موتور خانه در گرمایش و سرمایش واحد ها استفاده می کند و همچنین دارای سیستم اطفاء حریق بر اساس سامانه اعلام حریق به همراه سامانه اطفاء حریق است به گونه ای که در تمام واحدهای لوله های آبی تعبیه شده که هنگام اتش سوزی همانند دوش آب باز و آتش را خاموش می کنند.
حسین رضوی مدیرعامل شرکت عمران مسکن گستر بابیان اینکه شروع ساخت این پروژه ۶ شهریور ۹۳ است و قرار بود که ۶ فروردین سال آینده به اتمام برسد گفت: دست‌اندرکاران این طرح به دلیل تغییر ضوابط و آئین‌نامه‌های ساخت‌وساز برج‌ها، این پروژه با حدود سه ماه تأخیر به اتمام می‌رسد.
گفتنی است مدیریت صندوق مزبور بر عهده شرکت توسعه بازار سرمایه تهران و مدیریت ساخت آن از سوی شرکت عمرانی مسکن گستر صورت می‌پذیرد. همچنین تعهد پذیره‌نویسی این صندوق توسط گروه مالی بانک مسکن انجام‌شده است.
شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین نیز به‌عنوان متولی و شرکت پردیس ایران به‌عنوان ناظر پروژه از دیگر ارکان صندوق زمین و ساختمان نسیم هستند. نظارت و تائید صورت‌های مالی صندوق نیز از سوی موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت اصول پایه فراگیر انجام می‌شود. جهت افزایش نقد شوندگی واحدهای صندوق و سهولت معاملات ثانویه واحدها، شرکت کارگزاری مسکن به‌عنوان بازار گردان این صندوق انتخاب‌شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر