09 مهر 1398 - 09:03
معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد:

۳۵ درصد پزشکان دستگاه کارتخوان نصب کردند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات معاف است گفت: فقط ۳۵ درصد پزشکان، دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند.
کد خبر : ۱۰۵۷۶۰
محمد مسیحی

به گزارش ایبِنا، محمد مسیحی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما درباره لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده افزود: روش تقسیط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان در این لایحه پیش بینی شده تا به آنها مساعدت شود و در جایی که اثبات می شود فروش به صورت اقساطی و یا اعتباری است، متناسب با پرداخت، مالیات بر ارزش افزوده وصول می شود.


مسیحی گفت: یکی از مهم ترین کارکردهای مالیات بر ارزش افزوده این است که فعال اقتصادی را در حکم مامور وصول مالیات قرار می دهد که به نیابت از دولت، مالیات را از حلقه بعد دریافت و به حلقه قبل پرداخت و آنها را تهاتر می کند.


وی افزود: در معاملات بخش خصوصی و دولت از آنجا که دولت عمدتا به عنوان مصرف کننده و فعال اقتصادی است، این تمکین ضعف به شمار می رود و به همین علت تمرکز بر این شده تا الزام بخش های دولتی بالا برود.


مسیحی اضافه کرد: در معاملات بخش های خصوصی با یکدیگر از آنجا که طرف مقابل هم مودی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است این ضعف تمکین وجود ندارد. همچنین اگر بخواهیم این موضوع را به همه توسعه دهیم، عملا بحث سهل الوصل بودن مالیات بر ارزش افزوده بسیار کمرنگ می شود.


وی با بیان اینکه فقط ۳۵ درصد پزشکان، دستگاه کارتخوان نصب کرده اند، افزود: روند نصب کارتخوان رو به افزایش است. مسیحی با تشکر از سازمان صدا و سیما و قوای سه گانه برای پرداختن به موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: آنچه که تمکین مالیاتی را برای فعالان اقتصادی، کم می کند نابرابری هایی است که در قانون دیده می شود و عینیت این نابرابری ها در معافیت های مالیاتی است.


این مقام مسئول در سازمان مالیاتی با انتقاد از معافیت های مالیاتی بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور گفت: اثر این معافیت ها فقط در بخش معافیت نیست، بلکه شکاف سیاست گذاری غلط و بی رویه ایجاد می کند و به بخش مشمول مالیات هم فشار می آورد.


معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی ادامه داد: وقتی مودی مالیاتی می بیند بخش دیگری از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات، معاف است او هم ناخودآگاه به سمت فرار مالیاتی و تمکین نکردن مالیاتی می رود.


مسیحی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم باید اقتصاد متکی بر درآمد پاک مالیاتی داشته باشیم و این محقق نمی شود مگر اینکه معافیت های مالیاتی را به حداقل برسانیم. وی اضافه کرد: علاوه بر پزشکان، وکلا هم باید به قانون مالیاتی تمکین و همکاری کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر