بازدهی آیفکس به ۸۹ درصد رسید

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بازدهی آیفکس از ابتدای سال ۹۸ تا پایان هفته دوم مهر ماه به ۸۹ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۰۶۱۸۳
فرابورس

به گزارش ایبِنا، در دومین هفته مهرماه، شاخص کل فرابورس با ۲.۵ درصد رشد از ابتدای هفته در ارتفاع ۴ هزار و ۲۷۲ واحدی ایستاد تا ارزش بازار را به ۴ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال برساند. بر اساس این گزارش، با افزایش رشد آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال به ۸۹ درصد رسید تا تاریخ تازه‌ای را در بازار سرمایه ایران رقم بزند.


همچنین ارزش معاملات فرابورس که از ابتدای هفته با رشد همراه شده بود، در اواسط هفته با کاهش روبه‌رو شد و در آخرین روز هفته به یک هزار میلیارد ریال رسید.


رشد ۲۷ درصدی ارزش معاملات


از سویی دیگر، اگرچه باز هم با توجه به ارزش معاملات کل هفته که رقم ۶۰ هزار میلیارد ریال را نشان می‌داد، نسبت به هفته گذشته‌اش که ۴۷ هزار میلیارد ریال بود، ارزش معاملات فرابورس با ۲۷ درصد رشد همراه شده بود. ضمن آنکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز با ۱۳۸ درصد تغییر به بازدهی حداکثر رسیده است.


افزون بر این، حجم معاملات با ردوبدل شدن بیش از ۹ هزار میلیون ورقه بهادار به رشد ۱۴ درصدی نسبت به هفته گذشته رسیده است. تعداد معاملات نیز با ۲۱ درصد کاهش در پنج روز هفته، به هزار و ۴۱۸ نوبت رسید.


وضعیت بازار اول و دوم


در این میان بازار اول میزبان مبادله ۹۴۴ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال و بازار دوم نیز میزبان نقل‌وانتقال ۴۲۸۶ میلیون ورقه به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال بود. در مجموع تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز ۴,۲۴۷ میلیون سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال دست به دست شد که تابلو زرد بیشترین حجم و ارزش دادوستدها را به خود اختصاص داد اما بیشترین بازدهی نسبت به هفته گذشته به تابلو نارنجی تعلق گرفت.


عرضه دو «اخزا»


از رویدادهای مهم این هفته می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در دو نماد «اخزا ۸۰۲» و «اخزا ۸۱۱» به ارزش مجموعا ۵۰ هزار میلیارد ریال اشاره کرد که اخزا ۸۰۲ با تاریخ سررسید ۳۰ تیر ماه ۹۹ به مبلغ ۸۵۵ هزار ریال قیمت خورد. همچنین «اخزا ۸۱۱» که در دی‌ماه ۱۴۰۰ سررسید خواهد شد در جریان عرضه اولیه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ۶۴۰ هزار ریال کشف قیمت شد.


بازار ابزارهای نوین مالی


از سوی دیگر نگاهی به مبادلات اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نشان می‌دهد که معامله‌گران اوراق به جابجایی بیش از ۱۲ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال و ۱۳۷ میلیون ورقه ETF به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اقدام کردند.


همچنین خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن ۳۱۰ هزار ورقه تسه را مبادله کردند که ارزش این معاملات به ۲۹۰۸ میلیارد ریال رسید. در هفته دوم مهرماه حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته پایانی شهریورماه با کاهش ۲۳ و ۲۸ درصدی همراه شد.


عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله


در مجموع در بازار ابزارهای نوین مالی شاهد مبادله ۱۵۰ میلیون ورقه شامل اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ارزش ۱۳,۲۳۷ میلیارد ریال بودیم. در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن ۱۳ درصد از کل ارزش مبادلات خرد بازار سهام رتبه نخست را داراست و جایگاه دوم به گروه محصولات شیمیایی اختصاص یافته است.


وضعیت شاخص فرابورس



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها