15 مهر 1398 - 11:11
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

رتبه‌بندی بانک‌ها در اروپا به صورت سالیانه

رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران با استقبال از طرح رتبه‌بندی بانک‌ها تاکید کرد که نباید هیچگونه تفاوت جدی در این طرح بین بانک‌های دولتی و خصوصی در نظر گرفته شود.
کد خبر : ۱۰۶۳۶۷
پرچم اروپا

حسن فروزان‌فرد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره طرح رتبه‌بندی بانک‌ها براساس اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال با بیان این مطلب افزود: موارد اشاره شده از سوی وزیر اقتصاد در اجرای طرح رتبه‌بندی برای تمامی بانک‌ها الزامی است و اگر قرار است که رتبه‌بندی برای نظام بانکی اجرا شود، این طرح چرا جامع و ملی نباشد؟


وی لازمه موفقیت طرح رتبه‌بندی بانک‌ها را تعامل وزارت اقتصاد و بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال موضوعاتی مهم در عرصه بانکداری ایران و تمامی نظامات بانکی دنیا بوده و بر عملکرد آنها تاثیرگذاری بالایی دارند. از سوی دیگر اعلام نتایج رتبه‌بندی برای تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی می‌تواند نسبت عملکردی آنها را مشخص کند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه نظام بانکداری ایران در سطح بالاتری از اجرای چارچوب‌های حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال، نیاز به رتبه‌بندی اعتباری دارد، افزود: امروز در اروپا بانک‌ها موظف هستند به طور سالیانه رتبه‌بندی اعتباری شوند.


فروزان‌فر در این خصوص توضیح داد که بانک‌های اروپایی از سوی دو شرکت مختلف رتبه‌بندی می‌شوند که به طور معمول یک شرکت آمریکایی و شرکت دیگر اروپایی است که زیر نظر «ESMA» این کار را انجام می‌دهد.


رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران ادامه داد: در جهان و به ویژه کشورهای پیشرفته حساسیت بالایی بر روی عملکرد بانک‌ها وجود دارد زیرا رفتار آنها بسیار بر ترتیبات کسب‌وکارها اثرگذار است؛ بنابراین نه تنها در اروپا بانک‌ها به طور سالیانه رتبه‌بندی می‌شوند بلکه نتایج آن نیز اعلام می‌شود.


وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته نه وزارتخانه‌های اقتصاد و نه بانک‌های مرکزی اقدام به رتبه‌بندی بانک‌ها نمی‌کنند بلکه این موضوع توسط موسسات حقوقی شخص ثالث انجام می‌شود که صلاحیت آنها به عنوان مسئول رتبه‌بندی اعتباری توسط نهادهای حاکمیتی تایید شده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد که در بورس ایران نیز بعد از چندین سال، مسئولین پذیرفتند که شرکت‌های رتبه‌بندی با اخذ مجوز از آنها -فارغ از حرفه‌ای بودن روش احراز صلاحیت آنها- درباره رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی نظر دهند و سازمان بورس تنها تنظیم کننده روابط آنها باشد.


فروزان‌فر درباره شاخص‌های رتبه‌بندی بانک‌ها نیز اظهار داشت: شاخصه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد که از جمله آنها توانمندی بانک برای ایفای تعهدات، شاخص‌های مالی، اعتباری، بدهی‌های انباشته، بهره‌وری، منابع انسانی، نحوه و کیفیت فعالیت شعب و ... هستند.


رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران در پایان تاکید کرد: با هرگونه نظام رتبه‌بندی که به شفافیت بیشتر تعاملات بین حاکمیت، بانک‌ها، سهامداران و مردم منجر شود، موافق هستم و امیدوارم که نتایج رتبه‌بندی به طور عمومی اعلام شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها