17 مهر 1398 - 12:04

ظریف: تحریم بانک مرکزی به هر شکلی غیرقانونی است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم بانک مرکزی به هر شکل غیرقانونی است، گفت: وقتی عنوان تحریمی بانک مرکزی به تروریسم تبدیل می‌شود، به معنای آن است که این بانک نمی‌تواند غذا و دارو هم تامین کند.
کد خبر : ۱۰۶۵۹۵
ظریف

به گزارش ایبِنا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف امروز (چهارشنبه) در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: عصر حاضر، عصر درهم‌تنیدگی اقتصاد و تجارت در عرصه جهانی است. پدیده‌هایی مانند عصر جهانی شدن سرمایه و خدمات و اتصال زنجیره‌های تولید و تامین جهانی، نشانه‌های مهمی از این پیوستگی در میان اقتصادهای کشورها است.


وی ادامه داد: توسعه تجارت جهانی و کمرنگ شدن مرز دو حوزه داخلی و خارجی در کنار پدیده‌ اقتصادهای نوظهور که رتبه‌بندی سنتی اقتصادهای بزرگ متحول ساخته‌اند، گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت فوق‌العاده معاملات پولی و بانکی، جهانی شدن فرایند توزیع و مبادله کالا و خدمات، تصویری را ارائه می‌دهد که هم می‌تواند نویدبخش و هم مخاطره‌آفرین باشد.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه تروریسم اقتصادی توصیف متناسب با این رفتار است، اظهارداشت: در اینجا هدف تحریم، جنگ اقتصادی با آحاد ملت برای تحت تاثیر قرار دادن رفتار و نگرش آنهاست فارغ از آنکه تبعات این جنگ چیست و چه تاثیری بر سلامت و کیفیت زندگی یک ملت دارد.


وی اضافه کرد: تحریم بانک مرکزی به هر شکلی غیرقانونی است چون بیشترین مصونیت را در تعاملات بین‌المللی در نهادهای حاکمیتی دارد. رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اقدامات آمریکا علیه ایران چون شهروندان عادی را هدف اول و اصلی خود قرار داده، جنایت جنگی محسوب می‌شود. در جنگ نظامی، شهروندان هدف جانبی هستنند ولی در تروریسم اقتصادی شهروندان هدف اولیه هستند. دولت آمریکا اصل جنگ اقتصادی را بر نقض قوانین بین‌المللی و اقدام علیه شهروندان قرار داده است.


ظریف گفت: یکی از راهکارهایی که مورد توجه وزارت امور خارجه و بخش‌های اقتصادی کشور قرار گرفته، استفاده از روش‌هایی در تجارت خارجی است که تا حد ممکن از سوی آمریکا کمتر قابل شناسایی و رصد باشد و در مقابل دلار آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد. حذف دلار در مبادلات خارجی و استفاده از ارز ملی در تعامل با کشورهای طرف تجارت ایران نمونه‌هایی از این مسئله است.


وی با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش نقش دلار در آینده هم به خاطر استفاده افراطی از این حربه و روی آوردن کشورها در استفاده از ارزهای ملی است، ابراز داشت: این اتفاق فردا رخ نمی‌دهد بلکه در درازمدت موجب کاهش نقش و قدرت دلار می‌شود. باید توجه داشت بازدارندگی به معنای استفاده از اهرم قدرت نیست، بلکه به معنای نشان دادن ابزار قدرت است. وقتی این از اهرم استفاده کردید به تدریج از قدرت آن کاسته می‌شود.


رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه استفاده از روش‌های قدیمی مانند تهاتر تا روش‌های جدیدی تجارت متقابل مورد توجه ماست و مبنای یکی از حوزه‌های پیگیری ما در سیاست خارجی است، عنوان کرد: ما با بسیاری از کشورها مذاکراتی برای روش‌های پیچیده تهاتری شروع کردیم و با برخی از کشورها، این کار شروع شده و با برخی از کشورها نزدیک به سامان یافتن است. اینستکس نیز که اگر اروپایی‌ها توان و اراده سیاسی برای اجرای آن داشته باشند بر همین مبناست و این برای آمریکا باید زنگ خطر باشد که نزدیکترین دوستانش حداقل در تئوری در حال فاصله‌گیری از دلار هستند.


ظریف افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های جغرافیایی و راهبردی و همکاری با همسایگان در اولویت قرار دارد. روش‌هایی باید به کار گرفته شود که هم رصد آن از سوی آمریکا دشوارتر شود و هم از ایمنی بیشتری برای کشورها برخوردار باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر