19 مهر 1398 - 10:19

جزییات افزایش ۵ ساله سن مجاز بنا برای دریافت وام مسکن

سن مجاز بنا برای دریافت سقف وام مسکن از محل اوراق به تازگی پنج سال افزایش یافته که البته دریافت این تسهیلات با شرایطی همراه است.
کد خبر : ۱۰۶۶۸۱
بورس اوراق بهادار

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مسکن به تازگی امکان پرداخت سقف تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) برای املاک با سن بنای تا ۲۵ سال را میسر کرده و این در حالی است که این امکان تا پیش از این برای املاک تا سقف سنی ۲۰ سال ساخت از تاریخ صدور پروانه وجود داشت.


برای دریافت سقف وام شروط دیگری نیز وجود دارد. یکی از شروط دریافت سقف وام مقاوم بودن ساختمان است. بر این اساس هر آپارتمان قدیمی امکان استفاده از تسهیلات بانک مسکن را نخواهد داشت و باید احراز شود که ملک از استحکام بنا برخوردار است و آیین‌نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) در ساخت آن رعایت شده است.


شرط دوم برای اختصاص سقف تسهیلات به ارزش ملک خریداری شده باز می‌گردد. تمام تسهیلات بانک مسکن اعم از تسهیلات از محل اوراق، صندوق پس‌انداز مسکن یکم و حساب پس انداز مسکن جوانان تا سقف حداکثر ۸۰ درصد ارزش ملک قابل پرداخت است به این معنا که اگر سقف تسهیلات از ۸۰ درصد ارزش کارشناسی ملک بیشتر باشد در این صورت میزان تسهیلات پرداختی کمتر از سقف خواهد بود.


همچنین طبق اعلام بانک مسکن با تغییر شرط سنی بنا برای استفاده از تسهیلات اوراق، تغییری در اقساط پرداختی تسهیلات‌گیرندگان رخ نمی‌دهد، اما در شرایطی ممکن است دوره بازپرداخت تسهیلات مذکور برای املاک قدیمی‌ساز به زیر ۱۲ سال کاهش یابد و در نتیجه رقم اقساط ماهانه آنها افزایش یابد.


بر اساس یک اصل کلی در مورد تمام انواع تسهیلات بانک مسکن، مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن نباید از سه‌چهارم عمر مفید باقی‌مانده ساختمان بیشتر باشد. عمر مفید بنا نیز توسط ارزیاب بانک که از شعبه برای بازدید ملک مراجعه می‌کند، تعیین می‌شود. بر این اساس ممکن است در برخی موارد نادر، عمر مفید برخی از ساختمان‌های قدیمی که خریدار برای تملک آنها درخواست استفاده از تسهیلات از محل اوراق دارد، در حدی نباشد که بتوان سقف ۱۲ ساله بازپرداخت را برای آنها منظور کرد. در این موارد مدت بازپرداخت با فرمول مذکور تعیین می‌شود و ممکن است مثلا به هشت یا ۱۰ سال کاهش یابد و به این ترتیب اقساط ماهانه آنها تحت تاثیر کاهش دوره بازپرداخت، مقداری افزایش یابد.


سقف تسهیلات انفرادی مسکن از محل اوراق در تهران ۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است. همچنین نرخ سود تسهیلات در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری ۱۷.۵ درصد و در مناطق بافت فرسوده شهری ۱۶ درصد تعیین شده است.


اقساط تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم برای تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی ماهیانه حدود ۱۰،۰۰،۰۰۰ تومان، برای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ماهیانه حدود ۸،۳۵۰،۰۰ تومان و برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ماهیانه حدود ۶،۷۰۰،۰۰ تومان است.


از سوی دیگر چنانچه از تاریخ صدورجواز ساخت بیش از ۲۵ سال و حداکثر ۳۰ سال سپری شده باشد، سقف تسهیلات در تهران ۴۵ میلیون تومان، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر