کاهش ۲۰۱ واحدی شاخص فرابورس

آمارها نشان می‌دهد که آیفکس شاخص معاملات فرابورس در پایان هفته چهارم مهر ماه نسبت به هفته ماقبل ۲۰۱ واحد کاهش را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۱۰۷۳۵۹
فرابورس

به گزارش ایبِنا، اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۶ مهرماه ۱۳۹۸ تعداد ۷.۲۶۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۳ هزار ۷۰۶ میلیارد ریال در ۲۲۸۷ هزار نوبت معاملاتی در بازارهای فرابورس معامله شد که حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش و تعداد این دادوستدها ۷۲ درصد افزایش یافت و در عین حال آیفکس با ۲۰۱ واحد ریزش مواجه شده است.


بر اساس این گزارش، در بازار اول ۶۲۴ میلیون سهم به ارزش مبادلاتی ۳۴۴۳ میلیارد ریال و در بازار دوم ۲۹۱۱ میلیون سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال دست به دست شد. همچنین مقایسه این ارقام با معاملات هفته گذشته در این بازارها حاکی از آن است که حجم و ارزش معاملات در بازار اول حدود ۵۰ درصد و در بازار دوم نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافته است.


بازار پایه


دیگر بازار سهام فرابورس یعنی بازار پایه در روزهای معاملاتی ۲۰ تا ۲۶ مهرماه جاری از دادوستد ۳۳۰۹ میلیون سهم میزبانی کرد که ارزش این حجم از دادوستدها به ۷۶۴۳ میلیارد ریال رسید. در سمت دیگر بازار، مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار ابزارهای نوین مالی در ۵ روز کاری هفته به ۱۳ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال رسید.


ابزارهای مالی


این ارزش مبادلاتی که نسبت به هفته گذشته رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد طی معامله ۴۱۸ میلیون ورقه رقم خورده است. در میان ابزارهای مالی، اوراق بدهی با افزایش حجم و ارزش و اوراق تسهیلات مسکن و ETF با کاهش این متغیرها روبه‌رو شدند. در پی جابه‌جایی ۱۱ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۹۱۸۴ میلیارد ریال، حجم و ارزش مبادلاتی این اوراق نسبت به هفته قبل ۸ و ۱۳ درصد افزایش یافت.


در تابلو اوراق تسهیلات مسکن خریداران و فروشندگان به نقل‌وانتقال ۳۶ هزار ورقه تسه به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال اقدام کردند. مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به ثبت ۴۰۷ میلیون ورقه ETF به ارزش ۴۴۴۸ میلیارد ریال انجامید.


وضعیت صنایع


این گزارش می افزید: در میان صنایع فرابورسی هفته گذشته گروه مواد و محصولات دارویی با دراختیار گرفتن ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات خرد، توانست از فلزات اساسی و محصولات کاغذی پیشی بگیرد و با ارزش ۳۰۴۴ میلیارد ریالی در جایگاه اول قرار گیرد.


بعد از آن فلزات اساسی و محصولات کاغذی به ترتیب ۱۰ و ۸ درصد از ارزش کل را به خود اختصاص دادند. همچنین ارزش کل معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME در هفته گذشته رقم ۲۸ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال بود.


روند شاخص فرابوس در هفته آخر مهر ماه ۹۸



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر